Hej!
10.04.2022
Jag vill börja skådespela men vet inte hur jag ska börja har ingen utbildning. Endast svenskt eller engelsk skådespeling. Var hittar man castings och var hittar man castings till disney / Netflix m.m. Tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.04.2022
Hej,
Om du är intresserad av att börja skådespela så tycker jag att du skall börja med att se dig om på din hemort om det finns t.ex. någon amatörteater där du kan medverka. Det ger en uppfattning om vad själva jobbet innebär. Om det sedan känns "rätt" för dig så finns det olika skolor/folkhögskolor där man kan utbilda sig.
Ibland kan man få uppfattningen att "vem som helst" kan bli skådespelare och plötsligt bara landa i stora roller i filmer eller serier, men oftast är det inte så det går till. Precis som med vilket annat jobb som helst så kräver det oftast erfarenhet och utbildning för att bli duktig. Men man måste ju börja någonstans för att ta reda på om det är det man vill satsa på, så börja med att kolla vad det finns för teatergrupper på din hemort.
Kram,
Tessi