Jobb på Tullen
17.12.2022
Hej! Hur ska man få jobb på Tullen? Har sett dem i hamnen och på flygfälte, sku gärna vilja få jobb som Tullman. Är det månne svårt att komma in? ????

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.12.2022
Hej,
Vid tullen jobbar folk med väldigt olika yrkesbakgrund. Ofta tänker man kanske bara på de personer som man ser just vid flygfält eller i hamnen, men det finns många fler uppgifter än så. Vid tullen arbetar människor med väldigt olika yrkesbakgrunder. Det kan alltså gå till så att du först utbildar dig inom det område som intresserar dig, och sedan söker jonn vid tullen - där du sedan utbildar dig vidare just till tulltjänsteman inom det området. Praxis vid Tullen är med andra ord att de anställda kan delta i yrkesutbildning inom tullbranschen på Tullskolan efter att ha fått en tjänst. Utbildningen är avgiftsfri för tullanställda och för utbildningstiden betalas lön. Under utbildningen får man en bra insyn i Tullens mångsidiga uppgiftsfält. Tyvärr kan jag inte uttala mig om hur svårt det är att få jobb inom tullen.
tullens egna sidor kan du läsa mer om de olika arbetsuppgifter man kan ha som tulltjänsteman.
Lycka till, det låter som ett intressant jobb med väldigt många olika möjligheter.
Tessi