kesätöihin päiväkotiin
03.02.2015
Olen nyt ollut 2 viikkoa tetissä eräässä helsingin kaupungin päiväkodissa. Siellä on ollut niin mukavaa, että ajattelin kysyä sieltä kesätöitä. Otetaanko päiväkotiin edes näin nuoria ja kouluttamattomia kesätöihin? Entä minkä kokoinen palkka olisi kohtuullinen? tyttönen
Nuortenelama2

Ungdomsinformatören vid Nuortenelämä.fi svarar
Nuorisotiedottaja Sanna svarar
04.02.2015
Hei! Kiitos kysymyksestäsi.
Sinun kysymyksesi on välitetty eteenpäin vastattavaksi Nuortenelämä.fi - Ungdomsliv.fi -palveluun. Heidän asiantuntijat ja nuorisotiedottajat vastaavat kysymykseesi. Vastaus on luettavissa kysymyksesi alla niin pian kuin saamme sen. Sekä kysymys ja vastaus tulevat näkymään Decibelin Kysy pois -palstalla ja Nuortenelämä.fi Kysyttävää-palstalla.
Terv. Nuorisotiedottaja Sanna
Hei,
tosi mukavaa kuulla, että sinulla oli niin mukava TET-kokemus, että haluaisit samaan päiväkotiin myös kesätöihin. Sinun kannattaa ottaa yhteyttä suoraan kyseisen päiväkodin johtajaan ja kysyä, tarvitsevatko he kesätyöntekijää.
Kysyit, että otetaanko nuoria ja kouluttamattomia kesätöihin päiväkotiin. Tähän on mahdotonta sanoa varmaa vastausta. Asia selviää vain kysymällä päiväkodeista. Yleisesti voi todeta, että kaupunkien ja kuntien päiväkodit ovat taloudellisesti tiukoilla, eivätkä välttämättä palkkaa kesätyöntekijöitä ollenkaan. Sama tilanne voi olla yksityisissä päiväkodeissa. Monet päiväkodit ovat suljettuna heinäkuussa, jolloin kaikki työntekijät pitävät kesälomansa. Tarvetta kesätyöntekijöille ei siksi ole. Aina kannattaa kuitenkin kysyä, sillä jossain voi olla tarvetta ylimääräiselle käsiparille.
Kesätyötä tekeville koululaisille maksettava palkka määräytyy yleensä kyseisen alan työehtosopimuksen mukaan. Palkat ovat keskimäärin 70 - 90 % alimmasta taulukkopalkasta. (Lähde: http://www.tyosuojelu.fi/fi/nuoret_tyontekijat#PALKKAUS) Kaupungit ja kunnat työllistävät nuoria joskus esim. kahden viikon kesätyöjaksolla, josta maksetaan kaikille sama, ennalta määritelty summa.
Sinun kannattaa miettiä myös muita mahdollisuuksia saada kesätöitä. Koska viihdyit työssäsi päiväkodissa, voisit esim. tiedustella tuttavapiiristäsi, olisiko kenelläkään tarvetta lapsenvahdille kesäaikaan.
Koska olet nuori työntekijä, sinua koskee seuraavat työelämän periaatteet:
14-vuotias tai saman kalenterivuoden aikana 14 vuotta täyttävä saa työskennellä tilapäisesti tai korkeintaan puolet koulun loma-ajasta. Töiden on oltava kevyitä ja ne eivät saa vaarantaa nuoren terveyttä ja kehitystä. Työpäivän pituus saa olla enintään 7 tuntia. Ylityöt tai työskentely öisin eivät ole sallittuja.
Lisätietoja löydät näistä linkeistä:
http://www.nuortenelama.fi/elavaa-elamaa/ty%C3%B6-ja-yritt%C3%A4jyys/ty%C3%B6nteko-alaik%C3%A4isen%C3%A4-790
http://www.nuortenelama.fi/elavaa-elamaa/tyo-ja-yrittajyys/kesatyot
Onnea kesätyönhakuun!
Maria - Nuortenelämä.fi