Koiran kanssa töitä
01.11.2015
Moi Decibellin porukka! Mulla ois aika laaja kysymys, mutta toivoisin saavani vastausta jotenkin siihen.
Mua kiinnostais tietää mitä eri työ tehtäviä voi koiran kanssa surittaa, esim. Tulliss tai Polisikoira ohjaajana (Haave joskus hakea POLAMKiin). Tosin laaja kysymys/kysymyksiä.
1. Miten tulliin voisi hakea esim. Huumekoiraohjaajaksi, ja mihin muihin tehtäviin tulli käyttää koiria?
2. Mitä muita "koiraalan" ammattija löytyy? esim niinkuin huumekoira ja suojelukoira.
Koiraihminen
Nuortenelama2

Ungdomsinformatören vid Nuortenelämä.fi svarar
10.11.2015
Moi!
Kiitos kysymyksestäsi.
Kysyt, mitä eri työtehtäviä koiran kanssa voi suorittaa. Koira voi toimia esimerkiksi avustaja-, huume-, opas-, palvelus-, pelastus-, poliisi-, pommi- tai rauniokoirana. Koiria käytetään myös vesipelastustöissä. Koska koirilla on niin tarkka hajuaisti, niitä on koulutettu homekoiriksi, eli ne haistavat, jos rakennuksessa on hometta.
Koiria käytetään myös kasvatus- ja kuntoutustyössä eli työssä, jonka päämääränä on edistää ihmisen terveyttä ja hyvinvointia. Koira voi siis olla mukana muun muassa terveydenhuolto-, opetus- ja sosiaalialan asiantuntijan työssä. Täältä voit lukea lisää koirista kasvatus- ja kuntoutustyössä: http://www.kasvatus-kuntoutuskoirat.fi/kasvatus-ja-kuntoutustyo/
Poliisikoirat koulutetaan hallittavuuteen, jäljestämiseen, suojeluun sekä henkilö-, pelastus-, esine- ja rikospaikkaetsintään. Tämän lisäksi jokainen koira haliitsee yhden erikoisalueen, joka voi olla esimerkiksi huumeiden, räjähteiden tai ruumiiden etsintä. Poliisikoiranohjaajaksi voi hakeutua työskenneltyään poliisina ensin vähintään kaksi vuotta. Koulutus koiranohjaajaksi kestää 2,5 vuotta.
Täältä voit lukea lisää polisiikoiranohjaajista sekä poliisikoirista:
http://www.polamk.fi/poliisikoiralaitos/poliisikoiranohjaajat
http://www.polamk.fi/poliisikoiralaitos/poliisikoirien_koulutus
Tullin avoimista tehtävistä saa tietoa tullin omilta verkkosivuilta (www.tulli.fi) sekä valtion yhteisestä rekrytointipalvelusta (www.valtiolle.fi). Tullikoulutukseen ei voi hakea erikseen. Työhön valitut henkiöt ohjataan koulutukseen työskentelyn alettua.
Koiran toimenkuva tullissa on värikäs. Koiran on pystyttävä tekemään töitä ruuhkassa, metelissä, voimakkaissa hajuissa ja ahtaissa paikoissa. Satamat, lentokentät, rekat, veneet, varastot sekä kaikenlaiset välineet ja paikat, jotka ovat mahdollisia salakuljetukseen, tulevat koiralla tutuksi koulutuksen aikana. Tullikoira voi toimia huumekoirana, rahakoirana tai savukekoirana.
Tulli on kouluttanut ja käyttänyt huumekoiria vuodesta 1969 lähtien. Tullin koirakoulu toimii Kirkkonummella ja sen rehtorina toimii Ari Nieminen. Kolmen kuukauden peruskoulutuksen saanut koira on ohjaajansa kanssa valmis työskentelemään valvonnan alaisena. Kun pari on työskennellyt suunnilleen vuoden, he ovat valmiita astumaan tullivalvonnan työkentälle.
Täältä voit lukea lisää koirien ja ohjaajan koulutuksesta: http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/tulli_tutuksi/Tullin_koiratoiminta/koirien_koulutus/index.jsp
Koiria käytetään monilla eri aloilla erilaisissa työtehtävissä. Työkenttä on laaja vivahteikas.
terveisin, Jutta – Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.