Kvällsjobb i stall
15.05.2023
Hej! Jag och min kompis funderar ifall det är möjligt att skaffa kvällsjobb i stall? Är detta en sak som stall brukar ha? Runt om i jakobstadstrakten.
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
16.05.2023
Hej,
Tack för din fråga. Vad roligt att ni är intresserade av att jobba på stall!
Det brukar finnas ett behov av arbetare på stallet, speciellt kvällstid och under veckosluten. Olika stall tenderar ha olika sätt att driva sin verksamhet och behovet av arbetare varierar ofta beroende på hur mycket program stallet ordnar samt hur stort stall det är frågan om.
Jag rekommenderar att ni tillsammans med din kompis åker direkt till stallet och frågar om de har behov av arbetskraft om kvällarna. Alternativt kan ni ringa till stallägaren eller en person som ansvarar för verksamheten på stallet. E-post fungerar givetvis också, men direkt kontakt med en person på stallet eller att ringa tenderar ge ett snabbare svar och förmedlar också åt arbetsgivaren att ni är initiativtagande, vilket är att föredra.
Flera stall ordnar även sommarverksamhet, vilket kan ge en ytterligare möjlighet för arbete. Det är svårt att säga hur situationen ser ut just nu i Jakobstadstrakten, men genom att vara själv aktiv med att ta kontakt kan ni tillsammans ta reda på ifall stallen i trakten har behov av arbetare.
Lycka till med arbetssökandet!
Kram, Lila