Snygg lärare????
17.03.2022
I min skola finns det en lärare som heter X X. Han är jättesnygg och jag är lite kär i honom. Men tyvärr vet jag att han är pedofil... vad ska jag göra?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.03.2022
Hej,
I sig är det ingenting ovanligt alls med att bli förälskad i en lärare. Ofta är det en person som finns i ens närhet regelbundet och som man kan se upp till. Så det behöver inte vara ett problem.
Det som däremot ÄR ett problem är att du i denna fråga skrev ut personens namn, och i samma fråga anklagar honom för att vara pedofil. Du bör vara medveten om att det är ett brott att skriva ut sådant, och att det kan leda till polisanmälan och utredning. Och även om inte vi på Decibel vet vem du är så kan polisen ta reda på det de gånger det handlar om ett brott på nätet (om t.ex. personen vars namn du skrev skulle skulle polisanmäla saken och kräva utredning.) Du är ALLTID ansvarig för de saker du skriver på nätet, även om det sker anonymt och du upplever att det är "harmlöst" eller "på skoj".
Tessi