Sommarjobb
07.06.2021
Hej!
Jag mår dåligt över sommaren eftersom jag jobbar så mycket. Jag har ingeting emot att jobba men känner att jag inte kommer kunna göra något kul i sommar alls. Alla mina vänner jobbar måndag-fredag medans jag jobba i veckorna men fram för allt hela veckosluten då alla mina vänner är lediga. Då kommer de göra en massa kul som jag inte kommer kunna komma med på eftersom jag jobbar. På midsommar jobbar jag vilket jag inte har emot men jag jobbar även dagen efter vilket jag inte skulle vilja så jag kan vara igång hela midsommarafton, jag tänkte skicka och fråga om jag får ledigt eller kan börja senare på den söndagen men mamma och pappa sa att jag inte kunde eftersom arbetsgivaren redan givit ut jobblistorna. Kan jag skicka och fråga om jag får ledigt? Eller har mamma och pappa rätt och jag måste jobba? Jag har bara sån ångest över sommaren för skulle så gärna vilja göra en massa kul med mina vänner nu då vi fortfarande är unga. Känns som hela sommaren bara kommer vara jobb. Jobbare

Ungdomsinformatör Kix svarar
11.06.2021
Hejsan!
Tack för din fråga. Jag kan förstå att du har tudelade känslor – å ena sidan så är det najs att jobba för att då får man ju pengar man kan spendera på roliga grejer och pengar ger också en möjlighet att göra mera saker – men å andra sidan tar det också bort tid från att faktiskt göra dedär sakerna. MEN, man har ju nog också mycket tid att göra somriga aktiviteter fastän man jobbar, men grejen är kanske att de måste planeras lite mera på förhand för att man ska få tiderna att passa ihop.
Jag vet ju inte vad du jobbar med nu och det spelar ju också lite roll i det här fallet, eftersom det i vissa jobb MÅSTE finnas nån på plats hela tiden för att verksamheten ska funka, medan det i andra är mera flytande. Jag skulle kanske börja med att fråga av dina kollegor (ifall du har sådana) om det finns någon som skulle vara villig att byta ett skifte med dig? Det kan man göra fast listorna har kommit, bara man meddelar arbetsgivaren om hur man bytt, så att hen vet att det nog kommer att dyka upp nån och vem hen ska kontakta om hen behöver.
Annars så kan du nog också prova fråga din arbetsgivare ifall det finns någon chans att ändra dina timmar så att du exempelvis börjar senare så att du hinner fira midsommar. Tanken är egentligen att man ska lämna in sina önskemål om när man vill ha ledigt innan arbetslistorna kommer, men fråga artigt kan man nog göra också efteråt (speciellt om man gör det i god tid på förhand), men inte kräva om det inte är en akut orsak. Huvudsaken är kanske att man inte hela tiden "spammar" om ändringar, men nån gång ibland är det nog riktigt mänskligt att fråga. Jag skulle dock rekommendera att man frågar om sånt här irl face to face om det här möjligt, men alltid går ju inte det. Man kan säga typ att "Jag förstår att jag är lite sen med det här med tanke på att listorna redan kommit, men finns det någon chans att [sätt in vad du vill ändra]? Jag frågar för att jag skulle vilja [sätt in orsak]. Om det inte går så har jag förståelse för det med, men tänkte i alla fall prova fråga"
Du säger att du har ångest över sommaren, och jag tror att det bästa just nu för att minska ångesten är att ta en period i taget och försöka njuta av den lediga tid du har, samt ta tillbaka känslan av kontroll över livet genom att försöka planera sånt du vill göra på den tid du har tillgänglig. Det krävs lite övning att hitta rytmen, men det går nog! Undvik att försöka tänka över hela sommaren på en gång för då blir det lätt just den där paniken av att ”när ska jag hinna”. Lite i taget är bättre!
Jag förstår också att du får stress över att hinna njuta av din ungdom, men här kan jag som lite äldre än dig berätta att vi i västvärlden har en ”hype” på just ungdomen som kanske är lite överdriven. Klart du ska njuta, men du är ung i många år till! Och tänk det i ett livsperspektiv istället – att njuta av livet :) Det är inget man måste plötsligt sluta med fast man inte är ung längre. Alla åldrar har sina utmaningar – men också sååå mycket roligt!
Lycka till, hoppas du trivs på ditt jobb, och jag tror nog du kommer få många fina sommarminnen också från denna sommar :) Kanske skulle det också hjälpa dig att planera nåt skilt vad du vill spara din lön till, så du har nåt att se fram emot som morot för jobbet?
Kram, Kix