Kalla fingrar och fötter
25.06.2015
Hej!
Jag är en tjej på 12 år och detta året har mina fingrar och fötter varit kalla varje dag utan att jag fryser. Jag brukar ta på mig varma strumpor men de hjälper inte vad kan det bero på?? Isabelle

Ungdomsinformatören Sanna svarar
29.06.2015
Hejsan, det låter som att du har dålig blodcirkulation. Det är mycket vanligt och inte alls farligt. Du kan såklart försöka med strumpor men en sak som kan vara bra är sk. växelbad. Alltså om du har en bastu eller så går det bra i duschen också. Ha två baljor, en kall och en het så sätter du fötterna växelvis i de olika baden. Ett bra sätt att få igång blodcirkulationen.
En annan grej är om du snurrar ett lite tjockare band/snöre/rep runt en flaska som du sen rullar under fötterna tex när du ser på tv eller annars sitter på stället, det stimulerar blodcirkualtionen i fötterna.
För händerna kan du försöka massera dem, göra en peeling av lite socker och matolja som du masserar runt i händerna. Ha lite hand och fot gymnastik, kolla länken här:https://www.youtube.com/watch?v=HogSqZcakg0.
Och denna för fötter: http://www.fothalsan.se/fotskada/podoshop_fotgym.html.
Hoppas det reder upp sig.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna