Förhållande
03.12.2020
Hej, blev tillsammans med en kille för ett halft år sedan ungefär. Vi hade det jätte bra i början och allt kändes perfekt. Nu på senaste så har det hänt lite grejer som får mig att bli mer distant från honom. Jag kan vara väldigt förväntansfull då vi ska träffas men då vi väl träffas är jag bara irriterad på honom för att det känns som att han inte har någon personlighet. Han håller bara med allt jag säger och jag är en person som vill höra åsikter. Men han verkar inte ha några. Jag mår dåligt då vi inte verkar klicka. Men känns så dumt att lämna då han ändå inte har gjort något mot mig. Är så kluven, känns som att om jag lämnar kanske jag ångrar mig för att jag glömmer bort hur jag mådde och inte sedan vet varför jag lämnade. Han är en jätte fin kille. Finaste jag har träffat men känns inte bra ändå..
*

Ungdomsinformatör Kix svarar
07.12.2020
Hejsan!
Tack för din fråga!
Först och främst känner jag att jag här vill påminna dig om en jätteviktig sak – bara för att det inte är något direkt fel på ett förhållande så betyder inte det att det är rätt heller. Fast han är den finaste du hittills har träffat, och är en bra person på många vis, så betyder det inte nödvändigtvis att han är en optimal matchning med dig, och kan tillgodose just dina behov. Han behöver inte ha ”gjort dig nåt” för att det inte längre ska kännas som en bra idé från din sida att fortsätta förhållandet, det räcker med att du känner att det inte klickar och inte känns bra. Det här är något du behöver bestämma själv förstås, jag vill inte sätta ”ord i din mun”, bara ge dig lite tankar som du själv kan spinna vidare på.
Kan det vara så att du är kär i en idé kring vad du vill att han ska vara? När du säger att du är förväntansfull på att träffa honom (idén om honom), men sen blir du mest bara irriterad när du väl är med honom (för att idén spricker, han är inte som den version han är i dina tankar). Det går inte att i en handvändning ändra på en person, så du behöver ha en diskussion med dig själv om du kan leva med det att han exempelvis inte har så mycket egna åsikter. Om ja – då är det att försöka jobba med att acceptera honom som han är, och kanske istället hitta vänner som du kan ta ut den sidan av dig själv med. Om nej – då är det rättvisast för er båda att inte fortsätta relationen.
Kanske du kunde göra en lista med plus-sidorna till att fortsätta förhållandet, och minus-sidorna, för att reda ut dina tankar lite? (Se till sen bara så att du har listan på nåt sånt ställe där han inte i misstag ser den)
Förstår att det du skriver om i hemliga rutan känns jobbigt, och er lösning är inte helt hållbar i längden nej. Bra att han sökt hjälp, men om det inte hjälper så kanske han kunde söka hjälp annanstans? Exempelvis en terapeut, en psykolog, eller en sexualrådgivare. Om han redan har en terapeut och gett det lite tid och det ändå inte hjälpt, så kan man fundera på om han borde byta person han går till.
Hoppas det löser sig, skriv gärna in igen om du behöver!
Kram, Kix