gillar någon
25.11.2021
jag gillar en tjej som är lika gammal som mig (14 år) men hur vet jag om hon gillar mig för vi har bara snappat lite.
alltså jag ser henne e skolan och så men jag vet inte om hon gillar mig hur vet jag om hon gillar mig?
taxlax

Ungdomsinformatör Kix svarar
30.11.2021
Hejsan!
Tack för din fråga, vad kul att du har en crush på någon! Men sånt är ju alltid rätt spännande, speciellt innan man vet om den andra känner samma.
Ifall ni snappar lite så är det en bra början, ifall hon svarar verkar hon åtminstone öppen för kontakt av något slag, så det är en bra början även om vi ännu inte vet om det är som kompis eller mer.
Tecken på att någon gillar en kan vara exempelvis att man kommer på dem med att titta på en ”ovanligt” ofta, exempelvis på skolgården eller i klassen.
Ett annat tecken är att de söker sig att vara någonstans kring samma platser där man själv är, men sånt kan vara rätt svårt att märka om det är medvetet eller inte.
Ännu ett tecken är att de försöker ta kontakt på nåt vis (exempelvis snap), men sen igen så är vissa människor för blyga för att göra det först, fast de är förtjusta i en.
Ett tecken kan också vara att de verkar bli blyga eller lite nervösa när man är runt dem, kanske också rodnar lite eller blir fnissig. Det här måste man dock försöka läsa av med sin intuition, eftersom nervositet också kan betyda att någon är obekväm med situationen. Så man måste försöka tolka vilken typ av nervositet det är, verkar människan glad eller mest obekväm.
Det som du kan prova göra för att ge henne en chans att märka dej mera och få upp ögonen för dig ifall hon inte redan har det, är exempelvis det här:
- Sök hennes ögonkontakt.
- Hälsa på henne i skolan och le åt henne
- Fråga henne om saker som hon bryr sig om, exempelvis om hon har något intresse du kan fråga om (det här visar att du är en person som bryr dig om andra, och är ett bra sätt att få någon annan att känna sig sedd). Du kan fråga det här antingen på snap eller irl, men mitt tips är att ställa så kallade öppna frågor, alltså frågor där någon behöver säga flera meningar än bara ”ja” eller ”nej”. Då hittar man lättare något som man kan fortsätta prata om.
- Efter att ni pratat lite mera och det verkar gå bra, så kan du prova ge henne komplimanger nu som då ifall hon verkar öppen för det. Det brukar vara ett ganska bra sätt att visa att man är intresserad. Fundera om du kommer på nåt annat att ge komplimang för än hennes utseende, tjejer tenderar få mest komplimanger för det så om du vill sticka ut så kan du ge en komplimang för nåt annat du gillar med henne. Även om det nog brukar uppskattas också att höra att man exempelvis att man har fina ögon eller hår eller nåt sånt :)
- Försök hitta nåt sätt så ni hamnar på samma plats och kan hänga utanför skoltid.  Sen, ifall saker verkar gå bra, så kan du också fråga om du får ge henne en kram innan ni skiljs åt. Men det är bäst att fråga om sånt först.
Och sist och slutligen – när du känner dig redo så kan du berätta åt henne att du gillar henne. Det är det allra snabbaste sättet att få reda på om hon känner samma. Men jag skulle rekommendera att du provar ”värma upp henne” lite inför tanken nu först genom att öka er kontakt på olika sätt.
Lycka till!!
Kram, Kix