JÄTTEMYCKET flytningar!!
10.12.2022
Hej decibel, jag har ett problem. Jag får SUPERMYCKET flytningar nuförtiden känns som att jag kissat på mig nästan. Eller mensar jättemycket utan binda. Vad ska jag göra ?? Snyggingen med problem

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.12.2022
Hej,
Mängden flytningar kan variera lite från en period till en annan i menscykeln, och det är helt normalt, men om du nu upplever att du har mycket mer flytningar än vad som är normalt för dig så är det kanske någonting du borde stanna upp och fundera över.
Flytningarna från underlivet är lite som salivutsöndringen i munnen, d.v.s. de finns till för att hålla slidan och dess slemhinnor rena och friska och föra bort orenheter. Om man t.ex. får en infektion av något slag så är det därför naturligt att det produceras mer fukt (flytningar) för att "skölja ut" det. Beroende på vad som är orsaken till de ökade flytningarna så kan problemet ibalnd gå över av sig själv men ibland kan det behöva behandlas.
Det du nu kan fundera på är om flytningarna ser annorlunda ut än de brukar eller om de luktar annorlunda, och om du har några andra symtom - t.ex. klåda? Vid t.ex. svampinfektioner brukar man få tjocka vitaktiha flytningar som kan vara gryniga. Ofta upplever man också klåda i underlivet - antingen vid blygdläpparna eller inuti själva slidan. Vid bakteriell vaginos brukar flytningarna börja lukta främmande/illa. I största allmänhet brukar det vara ett tecken på någon form av infektion om flytningarna luktar konstigt.
Men ibland kan ökade flytningar bero "bara" på att slidans pH-värde har blivit fel. T.ex. om man tvättar sig för ofta eller om man tvättar sig med tvål i underlivet. Om man använder strings eller för tätt sittande trosor av syntetmaterial. Då kan man börja med att tänka på sin hygien, d.v.s. tvätta sig en gång om dagen med bara vatten, använda trosor av bomull och inte för tätt sittande kläder hela dagen och att sova utan trosor/pyjamasbyxor. Du skall också undvika att använda bindor eller trosskydd förutom då du har mens. Även om det känns obehagligt om trosorna är fuktiga så är det bättre att du byter trosor oftare än att du går med trosskydd hela tiden. För då reagerar slidan lite likadant som munnen skulle reagera om du lade in ett hushållspapper - d.v.s. salivutsöndringen skulle öka för att kompensera för den fukt som försvinner. Du kan också tänka på att inte använda tampong till problemet har försvunnit.
Så om du inte har andra symtom än ökade flytningar så föreslår jag att du börjar med att följa de råd jag skrev här ovanför, om det inte blir bättre inom ett par veckor så talar du om saken med din skolhälsovårdare. (om du tycker att det är pinsamt att ta upp saken med hen så kan du t.ex. printa ut din fråga och mitt svar och be hen läsa det, så tar ni det därifrån). Om du just nu har andra symtom, t.ex. att flytningarnas konsistens är annorlunda än normalt (vita, grönaktiga eller luktar illa) så skall du tala med din hälsovårdare direkt så att hen kan lägga en remiss till bakterieodling. Då man har fått veta vilken bakterie det rör sig om så kan det behandlas.
Ingen fara, jag tror nog att det löser sig.
Kram,
Tessi