Hukassa
26.11.2023
Olen ollut tyttöystäväni kanssa jo useamman vuoden yhdessä ja olemme ikään kuin kasvaneet yhteen. En ole tavannut ketää samankaltaista ihmistä, jonka kanssa arvot ja maailmankatsomus kohtaisivat näin yksi yhteen. Olemme puhuneet pitkästä tulevaisuudesta yhdessä ja me molemmat syvästi välitämme ja rakastamme toisiamme. En voisi kuvitellakaan, että eläisin jonkun muun ihmisen kanssa hänen sijastaan.
Kuitenkin nyt viime aikoina, kun muutimme yhteen, seksihalut ovat lopahtaneet itsellä, enkä enää "syty" hänestä. Kipinä on alkanut hiipumaan, eikä mieleni ole mieltänyt häntä enää kauniiksi. Olen itse keskivertokokoinen mies ja hän on hieman ylipainoinen ja isokokoinen nainen ja ajattelin, kun aloimme seurustelemaan ettei se tule ongelmaksi. Mutta nyt asia on alkanut häiritsemään ja vaikeuttaa normaalia elämäämme ja huolestuttaa minua. Olemme puhuneet yhdessä tästä paljon, mutta emme ole saaneet aikaan elämäntapamuutoksia.
Aidosti rakastan tyttöystävääni, enkä halua elämältä ketään muuta kuin häntä, mutta olen ollut viime aikoina hieman onneton ja vähän hukassa. Popopo
paivi.tuomisto

Seksuaalineuvoja Päivi svarar
08.12.2023
Hei,
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että pohdit asiaa syvällisesti. Kaikissa pitemmissä suhteissa tulee väistämättä kausia, jolloin seksi ei aina kiinnosta. Haluttomuus ja halujen eriparisuus on yleisin parisuhteiden ongelmista. Tähän voivat vaikuttaa hyvin monenlaiset syyt, elämässä voi olla erilaisia huolia ja kriisejä, jotka vievät voimat ja energian. Kerrot, ettei mielesi enää miellä häntä kauniiksi, mutta se ei ehkä ole ainut syy, mikä on saanut kipinäsi hiipumaan, ehkä arjessanne on myös muita asiaan vaikuttavia seikkoja. Kerrot teidän jakavan arvot ja maailmankatsomuksen, joten suhteenne ei rakennu ulkoisille seikoille, vaikka tyttöystäväsi ylipaino onkin alkanut häiritä sinua. Mainitset elämäntapamuutokset, joiden arvaan liittyvän painonhallintaan. Luen rivien välistä, että se mielestäsi voisi olla hyväksi myös sinulle itsellesi - olisikin tärkeää, että voisitte tehdä muutokset yhdessä. On aivan mahtavaa, että olette pystyneet puhumaan asiasta, ja hyvin inhimillistä, että puhe on jäänyt puheeksi. Tässä voisi olla viisasta ottaa ulkopuolista apua, esimerkiksi personal trainer tai elämäntapavalmentaja voisi auttaa teitä pieniin, mutta pysyviin muutoksiin, jotka voivat korjata tilanteen. Muutostyössä on tärkeää pitää maltti mukana: jos kaikki asiat muutetaan kerralla ja liian rajusti niin muutos jää väliaikaiseksi. Tässä pätee erittäin hyvin sanonta: hiljaa hyvä tulee. Ammattiapu toki maksaa jonkin verran, mutta voi olla kannattava investointi, jos sen avulla saatte suhteenne takaisin uomaansa. Toinen, mistä voisi olla apua, on seksuaalineuvonta tai -terapia. Neuvonnassa tilanteenne kartoitetaan ja seksuaalineuvoja miettii kanssanne mahdollisia keinoja kipinän korjaamiseen. Seksuaaliterapiassa pureudutaan syvemmälle erilaisin terapiamenetelmin.
On hienoa, jos teillä on yhteinen tahtotila elvyttää suhteenne, jossa olette ilmeisesti olleet hyvin nuoresta saakka – sen on hyvin mahdollista ja edessänne voi silloin olla hyvä yhteinen elämä. On kuitenkin syytä tiedostaa, että me ihmiset kehitymme elämän varrella jatkuvasti, ja meillä jokaisella on oma polkumme ja velvollisuus seurata sitä, mikä itsestä tuntuu oikealta. Joskus parit vain kasvavat erilleen, jolloin suhde ei enää voi jatkua samanlaisena. Tällöin vanhojen ovien sulkeminen antaa mahdollisuuden avata uusia. Toivottavasti asiat ratkeavat parhain päin.
Hyvää loppuvuotta sinulle!
- Päivi