Komma över honom
12.05.2020
Hej Decibel!
Jag är en tjej på 22 år som för ett halvår sen träffade jag en kille på en fest. Vi började umgås och träffades i ca 1 mån. Jag tyckte att allting gick bra och fick givetvis förhoppningar om att det skulle bli vi. Men en dag och också sista gången vi sågs så kändes han frånvarande och kylig. Han uppträdde arrogant mot mig och så fort jag sa att jag tyckte om något sa han att han hatade det. På efterhand fick jag en känsla av att han försökte avbryta allt men hade inte modet. Sen när vi skiljdes åt sa han att vi hörs. Det gjorde vi inte. Jag skrev till honom för att fråga hur det skulle bli och han sa att han tycker att det är bäst om vi förblir enbart vänner (det är vi inte, har ingen kontakt med honom). För ca 2 månader sen så såg jag honom med hans tjej på stan. Det gjorde ont för jag är fortfarande kär i denna kille. Kändes som att jag fick andnöd och som att marken rasade under mig som på film. Min fråga är hur kommer jag över honom? Hur slutar jag deppa och förakta hans flickvän för att hon har den plats i hans hjärta och liv som jag så desperat ville ha? Cleopatra

Ungdomsinformatör Ida svarar
13.05.2020
Hej!
Det är jobbigt när känslorna inte är ömsesidiga. Jag tror att vi alla har varit i den situationen när det är så, så kom ihåg att du inte är ensam om det.
Ett första steg mot att komma över honom vore att du accepterar att det inte kommer bli ni. Kärlek ska vara ömsesidig. Det finns någon som tycker om dig för den du är. Du är en egen person och hans nuvarande flickvän är en egen person, så jämför dig inte med henne.
Jag länkar här till våra informationssidor – där du kan läsa mer om vad du kan göra för att komma över honom. Det viktigaste är att du tänker på vad du tycker om att göra och vad du mår bra av, gör de sakerna! Så kommer det med tiden att bli bättre.
Ta hand om dig!
Kram, Ida