Nuoruuden tuhlaus
24.08.2020
Moi, oon 17 vuotias (tyttö) ja oon ollu 1,5v parisuhteessa. Asutaan eri kaupungeissa n 250 km välimatkaa
Meidän suhteella menee ihan hyvin mutta lähiaikoina musta on tuntunut siltä, että haluaisin olla sinkku, kokeilla yhden illan juttuja jne, mutta en tiedä mitä tehdä, sillä poikaystävä ei välttämättä ymmärrä ja en oikein osaa ottaa selvää mun omistakaa tunteista... tuntuu että tuhlaan nuoruuden olemalla vain yhden ihmisen kanssa (ehkä lopun elämääki), haluisin kokeilla kaikkee uutta :-( onko normaalia tuntea tälleen? helou
Nuortenelama2

Ungdomsinformatören vid Nuortenelämä.fi svarar
01.09.2020
Hei nimimerkki helou!
Kiitos kysymyksestäsi. Pohdiskelet tärkeitä asioita. Vastauksena kysymykseesi: tunteesi ovat normaaleja. Kaikki tunteet ovat sallittuja. Tunteille on hyvä antaa tilaa. Niitä kannattaakin tarkastella, ja pohtia, mistä ne kumpuavat.
Joillekin on unelmien täyttymys olla loppuelämä yhdessä ensimmäisen seurustelukumppanin kanssa. Jotkut taas haluavat kokeilla esimerkiksi mainitsemiasi yhden illan juttuja tai tapailla useita ihmisiä sen sijaan, että sitoutuisi loppuelämäksi yhden ihmisen kanssa. Jotkut haluavat ihan vain olla itsekseen sinkkuna ja kenties myöhemmällä iällä tulee halu löytää kumppani ja sitoutua. Seksi ja seurustelu tulevat jokaiselle omaan aikaansa ajankohtaiseksi. On myös ihmisiä, jotka eivät halua koskaan seurustella. Jotkut taas eivät tahdo koko elämänsä aikana seksiä toisen ihmisen kanssa. Sekin on ok.
Monille on epäselvää, mitä itse oikeastaan haluaa. Sen äärelle on tärkeää pysähtyä pohtimaan asioita rauhassa, jotta tekisi valintoja, jotka ovat omien arvojen ja henkilökohtaisten rajojen ja toiveiden mukaisia. Suhteissa ja seksitilanteissa kannattaa edetä itseään kuunnellen.
Ulkopuolelta tulee koko ajan monenlaisia virikkeitä, ajatuksia ja mielipiteitä. Joskus kaverit ja media vaikuttavat omiin ajatuksiin ja tekoihin – usein ihan tiedostamattakin. Kulttuuri, uskonto ja oma perhe voivat vaikuttaa vahvastikin siihen, miten itse suhtautuu ja mikä käsitys on seurustelusta, sitoutumisesta ja seksistä.
Mitkä arvot ja asiat ovat sinulle tärkeitä? Mitä unelmia ja ajatuksia tulevaisuudestasi sinulla on? Millaisia toiveita sinulla on seurusteluun ja seksiin sekä seurustelu- ja/tai seksikumppaniin liittyen? Mitä luulet, mitkä asiat vaikuttavat ajatuksiisi?
Omien arvojen, rajojen sekä halujen ja toiveiden hahmottaminen ja selkeyttäminen itselle ei tapahdu hetkessä, joten itselle kannattaa antaa aikaa. Asiaa voi edistää, kun pohdiskelee näitä asioita tietoisesti, kirjoittaa omista ajatuksista, lukee ja juttelee kavereiden tai muiden läheisten kanssa näistä jutuista.
Kannustan sinua myös olemaan yhteydessä Väestöliiton seksuaalineuvontachattiin, jossa kanssasi keskustelee koulutettu alan ammattilainen. Hän auttaa sinua eteenpäin pohdinnoissasi. Chat on ilmainen. Löydät chatin Väestöliiton nuorten sivuilta
Vastauksessa hyödynsin Just Wear It –sivustoa.
Toivottavasti vastauksesta on sinulle hyötyä,
Lämpimin terveisin, Riina | Nuortenelämä.fi