Rätta tiden
14.05.2022
Hej Decibel, jag inser att detta inte är en speciellt abstrakt fråga utan något som skiljer från människa till människa, men när är den rätta tiden att förlova sig? Min flickvän har redan länge pratat om sitt drömbröllop och hur hon hoppas att jag någon gång ska vilja gifta mig med henne etc, och jag vill visa det på något sätt för henne. Jag ska till Nederländerna nästa vecka, där har de de främsta ringarna enligt legenden. Borde jag köpa en där? Vi har inte varit tillsammans så jättelänge, men vi har känt varandra länge som kompisar innan vi blev tillsammans, så vi känner varandra rätt så bra, vi är oskiljaktiga. Vi har varit tillsammans lite under ett år.
Ärligt, tycker ni det är för tidigt för detta?? För mig känns det rätt men mitt huvud ignorerar alltid fakta som inte gynnar min vilja så jag skulle vilja höra en åsikt utifrån.. Älskar min tjej nu och för alltid<3

Ungdomsinformatör Kix svarar
17.05.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Så roligt att du och din flickvän är så förälskade i varandra <3
Precis som du också skriver så är frågor som dessa rätt individuella, men jag ska ge dig några punkter som du kan fundera över :D
Personligen så skulle jag rekommendera att man går ur förälskelsefasen innan man förlovar sig. Man kan ofta se ett visst ”mönster” i hur förhållanden utvecklas, och när man nyss har blivit tillsammans så är man i förälskelsefasen (alla människor blir dock inte förälskade på samma sätt). I den här fasen så känns den andra personen HELT underbar på alla sätt och vis. Saker är ännu nya och spännande, och man tycker att den andra personens små egenheter är charmiga. I den här fasen vill man gärna vara med den andra personen så mycket som möjligt. Förälskelsen förbereder oss för djupare kärlek som kan vara livet ut, men själva förälskelsen varar inte så länge utan den kommer gå över, och då kan saker börja kännas annorlunda. Exakt NÄR förälskelsen börjar gå över i andra känslor är individuellt, ofta är det några veckor eller månader det är frågan om, men det kan också vara lite över ett år (längre än ett och ett halvt år orkar kroppen knappast med, för det är rätt tungt att hela tiden ha igång ”kemikaliefabriken” som en nyförälskelse kräver i kroppen).
När förälskelsens dimma så småningom lättar så börjar man se den andra personen i ett lite annat ljus. De små egenheter som kanske först var charmiga kan komma att irritera en. Och det är helt normalt, det finns ingen människa som aldrig någonsin skulle gå en på nerverna. Men i det här skedet börjar man märka bättre vad man kan leva med i det långa loppet och inte. För vissa människor så slutar det här, man märker att ”hmm, kanske var vi inte så gjorda för varandra ändå”. Men för en del så växer känslan till en djupare sorts kärlek, där man älskar den andra trots dens fel och brister.
Det är fint att ni varit vänner innan, då känner ni ju varandra och har en bra bas att stå på! Det gör mycket. Men det är ju ändå annorlunda att vara vän med någon än att vara i ett parförhållande med någon. Ett parförhållande kan ta fram andra sidor i en person än vad man ser i en vänskap. Så jag skulle rekommendera att du väntar ett litet tag till så att ni hinner se också de sidorna. Ni är ju unga, så det är ingen brådska, ni har tid att njuta av ert förhållande ett litet steg i taget :) Då har ni ju också mera att se fram emot framför er!
Jag skulle rekommendera att man innan man förlovar sig också provar att bo ihop först. Så ifall ni inte redan gör det så tycker jag att ni kan prova det först, som nästa steg. Att bo ihop visar också mera av den andras alla sidor, som man kan vilja se innan man väljer att förlova sig.
Och sen för att ge ett lite mera allmänt mått – genomsnittet på när folk förlovar sig (av de relationer där de väljer att göra det) så är efter att de varit lite på 3 år tillsammans :) Genomsnittet för giftemål är efter ungefär 5 år tillsammans. Men sen finns det förstås också många som väljer att inte göra det alls, eller som gör det tidigare/senare. Genomsnittsåldern för att gifta sig är idag kring mitten av 30-årsåldern. Vid det laget så har de människorna genomsnittligt hunnit ha två andra längre, seriösa relationer innan.
Oavsett i vilken takt ni väljer att ta saker, så önskar jag er all lycka till i livet! :)
Kram, Kix