Keinuuko lantio vai takapuoli
24.02.2025
Moi. Onko takapuolen keinuminen sama asia kuin lantion keinuminen? Tekeekö jotkut naiset sitä tarkoituksellisesti, vai mikä sen saa aikaan? Onko väärin, jos sitä pysähtyy katselemaan?
Stinke

Ungdomsinformatör Stinke svarar
10.03.2025
Moikka!
Yleisessä arkikielessä lantion keinumisesta ja takapuolen keinumisesta puhutaan siten, että ne tarkoittavat samaa asiaa – vaikka lantio ja takapuoli ovatkin täysin eri kehonosia! Lantion keinuessa näyttää kuitenkin siltä, että takapuoli keinuu mukana. Takapuolen liikuttaminen on kuitenkin eri asia, ja se on itse asiassa melko vaikeaa (esim. takaupuolen tärisyttäminen, esim. twerkkaus.)
Ihmisen kävellessä lantio keinuu kokonaisuudessaan. Tämä johtuu siitä, että lantion molemmat puoliskot joustavat. Ihmisen askeltaessa eteenpäin kehon painopiste siirtyy, ja lantio liikahtelee puolelta toiselle. Näin kuuluu ollakin, sekä miehillä että naisilla.
Joskus etenkin naiset saattavat kuitenkin korostaa lantion keinahtelua kävelytyylillä, joka opetetaan usein mm. malleille. Lantion liikettä korostavaa kävelytyyliä pidetään useissa kulttuureissa naisellisena tai aistikkaana. Lantio voi keinua tosin myös muista syistä, tahattomasti. Joskus syynä voivat olla esimerkiksi rakenteelliset seikat; toisen jalan ollessa toista jalkaa lyhyempi voi syntyä keinuva efekti. Joskus myös keskimmäisen pakaralihaksen heikkous voi vaikuttaa siihen, että lantio alkaa keinua (lantiokori ei pysy paikoillaan.)
Kävelytyylejä on yhtä monia kuin ihmisiäkin. Ihmisillä on silmät ja estetiikan tajua: jotkut viehättyvät tietyistä kävelytyyleistä enemmän kuin toisista. On kuitenkin tärkeää tehdä katsominen kunnioittavasti ja huomaamattomasti siten, että kukaan ei koe ahdistusta, epämukavuutta tai kiusaantuneisuutta katseen alla. Kuolaava tuijottaminen ei missään nimessä ole ok, mutta ihastuneet, huomaamattomat ja viattomat vilkaisut kauempaa tuskin vahingoittavat ketään.
Terkuin Stinke