Rintojen kasvaminen
26.02.2025
Miten rintojen kasvu oikein tapahtuu? Miten iho reagoi siihen, kun rinnat alkaa kasvaa? Eikö se joudu venymään sitä enemmän mitä isommiksi rinnat kasvavat? Voiko se kasvuvaihe aiheuttaa jopa kipua tytöille?
Stinke

Ungdomsinformatör Stinke svarar
10.03.2025
Moikka ja kiitos kysymyksestäsi!
Rintojen kasvu liittyy tytöillä murrosikään, ja onkin yksi murrosiän ensimmäisistä merkeistä. Ensin rasvakudos lisääntyy, jonka jälkeen rintojen kasvu alkaa  maitotiehyeiden ja rauhasrakkuloiden kehittyessä. Rintojen kasvu voi aiheuttaa kipua, mutta kivun tunteminen ei ole sääntö: kaikilla kasvavat rinnat eivät kipuile!
Iho antaa myöden ja venyy rintojen mukaan. Joskus rintojen kasvu voi olla kuitenkin nopeaa, jolloin iho ei ehdi muutokseen mukaan. Ihon venyessä sidekudos alla repeää ja syntyy niin kutsuttuja raskausarpia eli arpijuovia. Ne ovat punaisia juovia, jotka ajan kuluessa vaalenevat.
Arpia voi ehkäistä rasvaamalla ihoa ja hieromalla sitä kevyesti. Täysin niitä ei kuitenkaan voi ehkäistä, sillä kyse on myös ihotyypeistä. Raskausarvet ovat normaaleja, eikä niistä tarvitse murehtia lainkaan!
Terkuin Stinke