knakar överallt!
18.10.2015
Hej Decibel! Jag har ett problem. Jag knakar mina leder hela tiden och jag kan inte sluta. Hur ska jag göra för att sluta? Jag knakar främst nacken,ryggen, knäna, tårna,fingrarna osv. Jag vill verkligen sluta jag har så ont i nacken hela tiden. Vad ska jag göra? anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.10.2015
Hej.
Knäppningar och knakanden i olika leder och muskler beror på lite olika saker. T.ex. det att det knäpper i fingrarna eller nacken är helt ofarligt, och beror på att gasbubblor bildas i ledvätskan då det blir undertryck, och då motståndet i leden släpper så brister bubblan och det har ett knäppande ljud.
Men knäppningarna och knakningar t.ex. i knäna eller ryggen kan också bero på instabilitet eller svaghet, då är det ofta förknippat med smärta.
Jag är på basen av det du skriver inte helt säker på om du "frivilligt" knäpper fingarna/ryggen/knäna eller om det låter "av sig själv". Men om det i samband med knäppandet gör ont så tycker jag att du skall tala om saken med din hälsovårdare så kan hen fundera på om du borde tala med en läkare. Du skriver att du har ont i nacken hela tiden så det skulle säkert vara bra att tala med en läkare som vid behov kan skriva en remiss till massage/fysioterapi. Din kropp skall hålla länge ännu så det gäller att ta väl hand om den.
Kram!
Tessi