16 år gammal och har inte kommit in i puberteten
27.06.2019
Hej jag är en 16 årig pojke , jag har inte fått något tecken på att jag har kom.it in i puberteten ennu , inget hår under armarna , ljus röst osv , är detta normalt eller borde kag söka hjälp , vad kan detta bero på????

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.06.2019
Hej.
Jag tror inte att du behöver oroa dig, så nu under sommaren får du nog bara ta det lugnt. Men om du inte har märkt av någon förändring alls till hösten då skolan börjar så tycker jag att du skall gå och tala med din skolhälsovårdare så att hon får boka en tid till skolläkaren som vid behov kan utreda saken.
Precis som du vet så utvecklas alla i olika takt. Det beror dels på vilka gener vi har, men också på yttre faktorer, t.ex. träning. Om man tränar väldigt hårt är det vanligt att puberteten börjar lite senare.
Men försök att inte ta någon stress över det nu, utan njut av sommarlovet, för det är ganska vanligt att mycket händer i kroppen då, så på hösten kan läget vara ett annat. Och annars går du till skolhälsovårdaren så får ni fundera.
Kram
Tessi