Alkohol och antibiotika
24.05.2017
Hej!
Jag har fått antibiotika och har ätit i 3 dagar nu. Jag ska på fest på lördag och undrar om jag kan dricka alkohol? Det stod inget speciellt i anvisningarna. Det är amoxin alltså samma som på bilden i denna länk: https://www.google.fi/amp/s/svenska.yle.fi/amp/7-605710
Jag har googlat lite och ganska mkt säger att det är en myt att det skulle vara farligt Halåå

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.05.2017
Hej,
Ja, det är nog en urban legend att det skulle vara farligt att blanda antibiotika med alkohol. Det finns mediciner som reagerar kraftigt då man tar dem i samband med alkohol, och även mediciner vars verkan försämras. Men enligt den senaste infon jag har fått om saken så stämmer det alltså inte.
Risken är ändå att man a) glömmer bort att ta medicinen då alkohol är inblandat, b) att man kräks upp medicinen och att den därför blir verkningslös och c) att man borde vara aktsam med att använda alkohol eftersom man nyligen har varit med om en infektion eller någonting liknande som har orsakat att man äter medicinen överhuvudtaget. Så beroende på vad som var orsaken till att du fick antibiotikan så behöver du vara uppmärksam på det. Alkohol kan ju i största allmänhet göra att kroppen blir tröttare och segare och att kanske läkningsprocesser och vätskebalanser störs lite, så ta hänsyn till det.
Och som alltid, alkohol skall användas förståndigt och ansvarsfullt :) (och naturligtvis bara om man har fyllt 18 år)
Kram
Tessi