BAJSAR PÅ MIG!! AKUT SVAR!!!
18.06.2019
Hej decibel! Jag har en jätte pinsam sak som händer just nu,är hos min pojkvän och ska vara här i en vecka ungefär. Han bor ungefär 2-3 timmar ifrån mig så vi ses inte så ofta. Men idaag då jag for på wc så hade jag bajsat i stringsen. Jag skämdes jättemycket men jag for bara och bytte dem när han inte såg. Men sen kanske 2-3 timmar senare (?) så for ja på wc igen och då hade det kommit bajs igen. Jag skämdes ennu mer än förra gången för alltså vem fan bajsar nu på sig och märker inte ens av de. Men nu 3e gången ja for på wc så hade det IGEN komi i trosorna. Då fick ja nog,så jag satt och tryckte ut exakt allt vad som kunde tryckas ut från rövhålet och sen ennu efter det tvättade jag med vatten och tvål. Och nu när de gått kanske 3 timmar sen de så gick jag och titta igen och då hade de int komi nått. Men vad beror dehär på???? Kan de va för att jag int hade bajsat på typ 3 dagar innan? Hjälp snälla och är jätterädd att bajsa i sängen inatt för vi sover alltid helt nakna så tänk om ja bajsar då???? Mikaela

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.06.2019
Hej,
Jag förstår att det känns jobbigt, men jag tror nog att du kan vara lugn. Jag vet inte om det är så att du har gått omkring och hållit dig för att bajsa eftersom du har varit hos din pojkvän, men min gissning är att du har läckt lite bajs just därför att tarmen är full och dina strings har gnuggat mot din ändtarmsöppning så att det har uppstått en retning mot den. Den yttre ringmuskeln (d.v.s. anus) är delvis viljestyrd, det innebär att vi oftast kan knipa ihop den då det inte är läge att bajsa, men om tarmen är för full (och kanske i all synnerhet om avföringen är lite lös) så kommer vi till en gräns där vi förr eller senare måste bajsa. Om det då dessutom finns en retning, någonting som rör vid ändtarmsöppningen från utsidan (som dina strings) så kan denna retning göra att ändtarmsöppningen tolkar det som en signal och slappnar av.
Mitt råd är därför att inte gå omkring och hålla dig utan att gå och bajsa då du behöver. ALLA människor bajsar. Också din pojkvän, och om han tror att du inte gör det så är han ganska naiv.
Jag tycker inte att du skall ta någon stress över det som hände, för jag tror inte att det handlar om att du inte skulle kunna hålla dig, utan mer en rad olika omständigheter som ledde till det. Så länge du bajsar vid behov så tror jag inte att det kommer att vara ett problem.
Skriv in på nytt om problemet skulle fortsätta, så funderar vi vidare. Men i nuläget är det nog bara att ta det lugnt.
Kram
Tessi