Bröstcancer av hormonspiral
24.10.2022
Hej! Mitt ena bröst har blivit mycket större, den passar inte så bra in i bh:kupan och de syns iaf från sidan att den är större än den andra. Jag satte in en hormonspiral i maj å har haft mycket oregelbunden mens (t.ex. konstant mens i tre veckor å sen ingenting på några veckor). Jag läste på nätet att att hormonspiral kan ge upp till 20% större chans att få bröstcancer?! Nu e ja rädd att jag har de. Jag har jätte knöliga bröst men de har di alltid varit. Jag har hormonspiralen kyleena. Bröst

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.10.2022
Hej,
Det är i sig ingenting ovanligt med att brösten är olika storlek, och de fortsätter att förändras ända upp i vuxen ålder, både då man går upp och ner i vikt, är gravid, ammar o.s.v. Och precis som i ditt fall så kan brösten förändras i samband med hormonella preventivmedel. Det att dina bröst känns knöliga är snarare ett tecken på att vävnaden är normal, eftersom det oftast är just så som brsöten känns. OM du däremot tycker att dina bröst har förändrats så snabbt att du inte känner igen dem och inte vet t.ex. om någon knöl är ny så tycker jag att du skall boka tid till en gynekolog som kan undersöka dem. Gynekologen har bra koll på vad det är hen söker efter så det kan kännas lugnande att bli undersökt av någon annan. Och skulle man då hitta någonting avvikande så är det lätt att boka tid vidare till en mammografi.
Jag tycker att det är bra att det görs stora undersökningar om hur vi påverkas av de hormoner vi får i oss t.ex. genom hormonspiraler, men det finns vissa saker man måste komma ihåg då man läser statistik. Dels grundar sig just dessa forskningar på resultat från åren 1995-2005 så de kan inte helt jämföras med de hormonbehandlingar som används idag, och det är förstås inget nytt problem men det är alltid svårt att jämföra behandlingar som getts för 20-30 år sedan med den vård som ges idag eftersom metoderna är annorlunda.Undersökningarna baserar sig inte heller på kvinnor i din ålder utan kvinnor i klimakteriet.
Det som kanske också lägger saken i lite annat ljus är att det är nästan 20% högre risk att drabbas av bröstcancer om man är överviktig (det är inte alls överraskande men det talas inte lika mycket om det eftersom övervikt inte på samma sätt kan "skyllas" på någon annan som t.ex. hormonbehandling görs.) Slutligen är det också ett faktum att trots att fallen bröstcancer är högre för kvinnor som använder hormonspiral under klimakteriet så är dödligheten inte högre eftersom hormonbehandlingen samtidigt skyddar mot annat. Så man skall absolut vara medveten om vad man gör med sin kropp hela tiden, men det gäller allting. Det viktiga är kanske att man tar hand om sig på ett sätt där man själv tar ansvar för besluten som görs. Det är viktigt att man äter, sover och rör på sig regelbundet, och att man undersöker sina bröst så att man lär känna dem. Då har man bäst förutsättningar att hitta sådant som är avvikande i tid.
Jag tycker att du skall boka en tid till en gynekolog på preventivrådgivningen och diskutera dessa saker. Det är hens jobb att berätta för dig hur hormonerna fungerar och vad du har för alternativ för att må så bra som möjligt.
Kram,
Tessi