Gynekologbesök
15.02.2019
Hej. Jag undrar när man borde börja besöka en gynekolog och vart man ska ta kontakt. Jag undrar också vad som händer på första besöket och hur länge det brukar ta? En som undrar

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.02.2019
Hej.
När man bör besöka gynekologen eller barnmorskan/hälsovårdaren för en gynekologisk undersökning är delvis upp till en själv. Om man har nån form av problem i underlivet eller med mensen, eller om man vill börja använda ett hormonellt preventivmedel så kan man ta kontakt med preventivrådgivningen/familjeplaneringen när som helst. Men man kan också besöka preventivrådgivningen om man är sexuellt aktiv och för att kolla upp att allt är som det ska.
Här kan du läsa mer om hur det första besöket går till.
Jag tror att de flesta tjejer upplever en viss nervositet innan sitt första besök hos gynekologen/barnmorskan, men det är bra att komma ihåg att personalen på preventivrådgivningen kan sitt jobb, och de är vana vid att ta emot tjejer "första gången", så barnmorskan/gynekologen kommer att göra sitt bästa för att få dig att slappna av. Hur länge besöket tar beror lite på vilken anledningen till besöket är, men själva undersökningen brukar bara ta några minuter, det är oftast diskussionen kring tjejens livssituation som tar längre tid. Men besöket är oftast väldigt odramatiskt, och man har alltid rätt att säga till om man känner sig obekväm eller om någonting känns obehagligt.
Kolla på nätet kontaktuppgifterna till din preventivrådgivning. (sök på din hemort). Sen är det bara att ringa dit och boka en tid.
Kram
Tessi