Herkkä terska, kireä esinahka
07.12.2019
Terska on todella herkkä.
Esinahka on ihan hetki sitten ruvennut liikkumaan, mutta se "kiinnike" on vielä kiinni terskassa.
Joten miten voi estää terskan herkkyyttä ja miten saada löysempi esinahka? Joku
Nuortenelama2

Ungdomsinformatören vid Nuortenelämä.fi svarar
18.12.2019
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi.
Terskan herkkyys on hyvin yksilöllistä. Herkkyys kyllä helpottuu ajan myötä. On normaalia, että ikäisesi esinahka ei vielä liiku terskan yli. Ei siis syytä huoleen! Alla hieman tietoa aiheesta.
Väestöliiton Hyvä kysymys -palvelusta poimittua tietoa:
Osalla penisten esinahka peittää koko terskan, toisilla se peittää sen osittain. Osalla terska on kokonaan näkyvillä. Esinahka on vastasyntyneillä kiinni terskan pinnassa ja peittää terskan kokonaan. Usein viimeistään murrosiässä, peniksen kasvaessa, esinahka löystyy ja irtoaa terskan pinnasta. Tällöin esinahka on vedettävissä taaksepäin niin, että terska paljastuu. Esinahka yhdistyy terskaan, peniksen alapinnalla olevalla ihopoimulla, frenulumilla.
Sexpon sivulta poimittua tietoa:
Esinahka on lapsen syntyessä kiinnittynyt penikseen kiinnikkeillä, jotka irtoavat itsestään ajan myötä. Joillakin kiinnikkeet irtoilevat vasta täysi-ikäisyyden kynnyksellä, toisilla aiemmin. Esinahkaa ei saa vetää väkisin terskan yli, sillä seurauksena voi olla kipua ja verenvuotoa sekä kudosvaurio.
On hyvin yleistä, että esinahka on ahdas. Tilanne on kuitenkin lähes aina hoidettavissa omin käsin. Esinahan tiukkuutta on mahdollista helpottaa varovaisilla venyttelyillä, joissa on hyvä käyttää apuna perusvoidetta, liukastetta tai hajusteetonta öljyä. Sitä voi venytellä myös suihkussa. Aika sekä säännöllinen ja kärsivällinen venyttely riittävät useimmiten tuomaan esinahkaan väljyyttä. Myös itsetyydytyksen yhteydessä tapahtuva esinahan liikuttelu on eduksi. Tärkeää on, ettei käsittele esinahkaa liian kovakouraisesti. Kannattaa pitää taukoa, jos tuntuu kipua.
Olet vielä murrosiässä, joten esinahka varmasti vielä löystyy ja irtoilee terskan pinnasta.
Jos asiasta kuitenkin aiheutuu sinulle jotain haittaa kuten kipuja/vaikeuksia esimerkiksi itsetyydytyksessä, silloin kannattaa rohkeasti ottaa yhteyttä koulusi terveydenhoitajaan tai terveysaseman lääkäriin.
Mukavaa loppuvuotta!
Terkuin, Riina | Nuortenelämä.fi