Herpes
04.11.2018
Jag tror att jag har herpes på kuken men jag har inte haft sex på flera månader. Så nu står jag här förbryllad över hur det kunde ha hänt?!?! Obs! Det har nog varit små blåsor på ollonet i ganska många veckor. Borde jag söka vård eller fixar det sig självt. Borde det inte ha gott över redan?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.11.2018
Hej,
Jag tycker att du skall besöka en läkare för att någon skall ta sig en titt på dina blåsor. Det vanligaste är att herpesblåsor uppkommer 7-10 dagar efter smittotillfället, och att blåsorna försvinner efter ca 3 veckor. Så på basen av det du skriver är jag inte alldeles övertygad om att det verkligen är herpes, men eftersom det är helt omöjligt för mig att säga vad det är så tycker jag att du skall ta upp saken med en läkare.
Det är viktigt att kolla upp saken så att en läkare får ställa rätt diagnos och du vid behov får rätt medicin. Det är också viktigt med tanke på hur du i fortsättningen skall skydda dig och din partner då ni har sex. Blåsor på kuken är ingenting du behöver skämmas över, det kan hända- och händer väldigt många. Huvudsaken är att du kollar upp det och får rätt hjälp.
Ta tag i saken.
Kram
Tessi