Hick!
23.02.2017
Hej! Jag har ofta återkommande hicka. Kan hicka flera gånger i veckan och ofta i omgångar under samma dag. Min mamma reagerar på detta och nu har jag också börjat göra det. Men så här har jag haft det länge, så det är ingenting som kommit på senare tid. Själva hickan är inte särskilt jobbig i sig, men jag undrar varför den så ofta kommer tillbaka. Ofta händer det när jag är kall om fötterna tror jag, om nu det har någon koppling. Kan ni svara på vad detta beror på? :) Jag har hi-!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.02.2017
Hej.
Hicka uppstår då den stora andningsmuskeln, diafragman, sammandras. Det är oftast ofarligt, och vissa verkar helt enkelt lättare få hicka än andra, så det är möjligt att du "bara är sån".
Ibland kan hickan uppstå lättare hos personer som äter eller dricker för snabbt eller om man äter väldigt starkt kryddad mat. Oftast är hicka någonting alldeles ofarligt, men det finns vissa sjukdomar som kan orsaka återkommande och långvarig hicka, så OM din hicka är ihållande och pågår länge (i ett sträck alltså) så skulle det kanske ändå vara bra att boka en läkartid vid hvc så att du blir undersökt. sjukdomar som kan orsaka hicka är t.ex. reflux, magkatarr eller bråck.
Men jag ser ingen orsak till oro. Följ med situationen och försök hitta ett mönster, om det finns något. Och vid behov kontaktar du en läkare.
Kram
Tessi