Hjäälllpp
14.02.2019
Hej decibel! Nu är det såhär att jag är stenhård i magen, asså när jag väl bajsar så måste jag typ hjälpa till att putta ut den? Och ibland spricker ju ”tarmhålet” lite och det är obehagligt och gör lite ont. Det gör ofta ont i nederdelen av magen typ och de låter ofta och bullrar liksom, så vad kan jag göra? Tackiförhand Ont i magen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.02.2019
Hej.
Det man själv kan göra för att påverka förstoppning är i akuta fall (d.s.v. avföringen är så hård att den inte kommer ut, och du har ont eller mår illa av det) att ta laxermedel. Laxermedel säljs på apoteket och du kan köpa det utan recept.
MEN laxermedel skall du främst använda i nödfall. Eftersom du på sikt behöver få bukt med problemet så måste du fundera över vad du äter. Och då är lösningen att äta mer fibrer och dricka mer. Fibrer får du i dig genom frukt, grönsaker och t.ex. mörkt bröd. Det finns även andra födoämnen som brukar vara till hjälp om man har väldigt trög mage, t.ex. plommon. Börja t.ex. med att äta två skivor mörkt bröd (fullkornsbröd) om dagen, om det inte räcker så ökar du intaget, antingen genom att äta några frukter eller mer grönsaker. Och kom ihåg att dricka tillräckligt.
Huruvida man har tendens att få förstoppning brukar vara individuellt, så knepet är att hitta en kost som passar dig, så att förstoppning inte uppstår.
Om situationen ändå är akut, så funkar laxermedel snabbt och effektivt. Men det är viktigt att inte använda dessa för ofta eftersom de i långa loppet kan bidra till problemet, d.v.s. göra din tarm ännu mer passiv.
Det finns hjälp att få, men ganska långt handlar det om att du själv bör ta reda på vad som passar dig, och vad din kropp behöver för att fungera. Om du får sprickor vid ändtarmsöppningen som blöder, kliar eller gör ont så kan du smörja dem med t.ex. Sheriproct Neo, som är en salva som du kan köpa utan recept på apoteket.
Kram
Tessi