Högt prolaktin
03.11.2017
Hej! Jag har ett för högt prolaktinvärde som ska vara mellan 109-557 och i augusti hade jag 556 men nu har jag 684. Jag tar en medicin som heter seroxat mot depression och tvångssyndrom vilket kan vara orsaken till att värdet ökar men nu ska jag också behöva träffa en annan läkare utöver min psykiater för att utesluta alla andra orsaker till högt prolaktin men hur undersöker man det? måste jag genomgå magnetröntgen? Kan prolaktinvärdet öka för att jag har cystor på äggstockarna? Hjälp vad jag är rädd att jag har en tumör på hjärnan. Tacksam för svar! Noa

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.11.2017
Hej.
Det är bra att saken kollas upp, men precis som du säger så kan det bero på dina mediciner, så ta inte ut några sorger i förskott.
Då man undersöker orsaken till höga prolaktinnivåer så görs det dels genom ytterligare blodprover, och vid behov genom magnetröntgen. Om man känner sig väldigt nervös och rädd inför magnetröntgen så brukar man ha möjlighet att få lugnande.
Jag kan inte uttala mig om huruvida prolaktinnivån påverkar cystor på äggstockarna, men du kan fråga det av läkaren som säkert har bättre koll.
Som sagt, bra att det kollas upp, så slipper du fundera mer på saken efter det.
Kram
Tessi