Hungrig fast jag åt nyss
09.10.2017
Hej. Jag känner mig ibland hungrig fast jag nyss åt. Vad beror detta på? Jag sällan stil kan det vara därför? Ps, jag är orolig bli överviktig.. Men jag väger normalt.. 52-53 kg är inte säker har ingen våg hemma. 162 cm lång.. Why?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Caroline svarar
13.10.2017
Hej.
Om du precis har ätit men inte upplever att du blev mätt så beror det sannolikt på att 1) du åt för lite. Eller 2) Maten innehöll för lite fett och proteiner.
Hungerskänslan är en viktig signal för alla levande organismer. Det är precis som bensinlampan i bilen en signal om att braänslenivån är låg och att vi behöver fylla på med bränsle för att orka. Men till skillnad från hur bilar fungerar så märks inte en "tom tank" nödvändigtvis på att människor helt stannar upp, men i kroppen sker det ändå förändringar som inte alltid syns utanpå. Då en människa går omkring med tom tank så måste kroppen först och främst prioritera vad den använder sin energi till eftersom kroppen uppfattar det som att personen löper risk för att svälta. Då drar den ner på olika funktioner för att spara energi. På längre sikt är det anledningen till att t.ex. mensen upphör.
Nå, mensen upphör givetvis inte för att du är hungrig en dag. Men jag tycker att du skall fundera över vad du äter och om den maten har rätt sammansättning. Fett och proteiner håller oss mätta länge (jämför med ett lejon, som äter ganska sällan) medan sallad och grönsaker måste konsumeras i stor mängd för att hålla oss mätta (jämför med en ko, som äter mer eller mindre hela tiden). Det finns många olika trender och teorier om hur man skall äta, och jag tycker att man måste försöka hitta sin egen väg i detta som vuxen människa. Jag skall skicka din fråga vidare till en expert som är bättre än jag på att svara på exakt vad man skall äta.
Kram
Tessi
Hej!
Vårt energibehov, alltså hur mycket mat vi behöver äta, beror på flera olika saker. Vissa behöver helt enkelt äta mera än andra på grund av att de har en högre förbränning/ämnesomsättning. Detta styrs bland annat av gener, ålder, kön, livsstil, andel muskler och aktivitetsnivå. Är man mycket aktiv och rör på sig hela tiden så behöver man också få i sig betydligt mera energi. Du skriver att du sällan är stilla, och det att du rör på dig mycket gör att du också behöver äta ordentligt för att orka och för att uppfylla ditt dagliga energibehov. Alltså, ju större aktivitet desto större energibehov.
Du kan nog bra äta dig mätt utan att oroa dig för att bli överviktig. Man ska inte behöva gå omkring hungrig hela tiden. Det är synd att höra att du kanske inte äter dig mätt för att du oroar dig över att bli överviktig. Försök att fokusera på att må bra, och äta tillräckligt så att du har energi och inte går runt hungrig. Jag hoppas också att du kan börja äta dig mätt utan att oroa dig över att du ska gå upp i vikt.
Tänk på att äta mångsidigt, regelbundet och näringsrikt. Om du är hungrig trots att du precis har ätit så har du troligtvis ätit för lite eller fel sorts mat för att bli mätt. Det kan vara bra att ta lite modell av t.ex. tallriksmodellen och se till att man får i sig både kolhydrater, fett och protein. Därtill också frukt och grönt. Mellanmål är också bra att äta så att det inte blir för många timmar mellan måltiderna. Har man inte ätit på många timmar så behöver man också äta mera för att bli mätt. Alltså är man vrålhungrig behöver man ofta mer mat innan man blir mätt, jämfört med om man bara är lite hungrig.
Olika livsmedel mättar också mera än andra. Gurka och salladsblad består till stor del av vatten och man behöver äta väldigt mycket av det för att bli mätt. Nötter, havregrynsgröt, ägg är några exempel på energirikare och mera mättande livsmedel. Rotfrukter t.ex. potatis och morötter, mättar bättre än grönsaker t.ex. gurka. Fullkornsprodukter mättar också bättre än icke-fullkorn. Här kan man till exempel välja fullkornspasta, fullkornsris, rågbröd framför mindre mättande alternativ som vitt bröd, vitt ris och så vidare..
Då det gäller det här med hur, vad och när man ska äta så finns det olika generella rekommendationer vad som är bäst. Sedan kan man anpassa dessa rekommendationer för att hitta det som passar bäst för just en själv. En del av oss kanske mår bäst att äta 6 mål dagligen med många mellanmål, medan andra hellre äter 3 stora mål. Här gäller det att prova sig fram vad som passar en bäst för att hålla en jämn energinivå under dagen.
Kram, Caroline