Hur länge lever sperma utanför kroppen?
10.04.2022
Hur länge överlever sperman som kommit ut från penisen när man har fått utlösning? Behöver jag vara orolig om jag har sperma på mig efter tre, fyra timmar? Kan det på något sätt ta sig till en kvinna och göra henne gravid? Aaaafagfchj

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.04.2022
Hej,
Hur länge spermier lever utanför kroppen beror på flera olika saker, t.ex. temperatur, vilken yta de "landar" på och i vilken mängd. Spermier tycker inte om kontakt med syre, de vill inte ha det för varmt eller kallt och de tycker inte om smuts. Så om vi antar att du fick utlösning på handen som du inte tvättade bort så skulle denna fläck sannolikt ha torkat och samtliga spermier dött på fyra timmar. Så du behöver inte känna någon rädsla för att på så sätt överföra spermier till en kvinna.
Det sammanhang där oavsiktlig överföring kan ske är genom försatsen. D.v.s. att du får utlösning, och sedan har vaginalt sex utan kondom efteråt. Då finns det risk för att det fortfarande kan finnas levande spermier inuti penisen som kan ta sig över till kvinnan genom försatsen. Så det är ganska enkelt - om man har sex så skyddar man sig, och på det sättet behöver man inte oroa sig.
Kram,
Tessi