Kissar på mig...
25.05.2019
Hej jag är en tjej på 15 år och mitt problem är det att när jag studsar studsmatta är det som att jag kissar på mig, det håller liksom inte tätt... det är obehagligt och äckligt. Jag vill inte ha det på detta sätt, tips på vad jag ska göra?! Är det farligt?!?! Borde jag söka hjälp?! Var??

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.05.2019
Hej,
Jag förstår att du känner dig väldigt besvärad då det känns som att du inte kan hålla tätt. Men jag har två huvudsakliga budskap till dig.
1. Du behöver inte skämmas över detta. Det är inte ditt fel.
2. Det går att åtgärda. Så du skall inte hålla tyst om saken utan söka hjälp.
Inkontinensbesvär är inte någonting som drabbar endast äldre människor, men orsakerna till att man drabbas kan vara olika. Och med tanke på din ålder så skulle det vara viktigt att kolla upp orsaken i ditt fall - så att man sedan kan hitta en lösning. För det tror jag att man kan.
Jag tycker att du skall börja med att ringa till hvc och boka en läkartid. Förhoppningsvis får du sedan en remiss vidare till en specialist och/eller en fysioterapeut. Om du vill kan du tala med dina föräldrar om saken, men du måste inte heller göra det i detta skede om det känns jobbigt. Huvudsaken är att du får hjälp, och att du inte bara går omkring och lider.
Det ordnar sig <3
Kram
Tessi