Kommer aldrig sluta tänka på herpes
13.07.2020
Jag har dejtat en tjej nu i några veckor och vi har myst men ännu inte kysst varandra. Jag har berätta för henne att jag antagligen har herpes simplex 1 på munnen och smittades av min mamma, hon visste inte så mycket om det så jag berättade att majoriteten av befolkningen bär på det och att de flesta smittas i småbarnsålder. Några dagar senare hade jag besvär med symptom som liknade symtom vid herpesutbrott så jag sa till henne att jag ville kolla upp hos vårdcentralen vad smärtan kan bero på, jag berättade även att det kanske var ett herpes utbrott. Jag har alltså berättat två gånger för den här tjejen att jag har herpes simplex 1 i nervknutarna men det känns inte som om hon förstår. jag får sån stress av tanken att jag kan potentiellt smitta henne med herpes om vi kysser varandra även utan pågående symtom eftersom man kan ha ”tysta” utbrott. Det känns typ som om jag bär på en pest smitta och om jag kysser henne utan att hon är 100% medveten om att hon kan smittas så är jag en dålig person. Det känns som om jag kommer ha den här herpes skiten i bakhuvudet varje gång jag kysser henne om jag inte säger rakt ut ”DU KAN FÅ HERPES OM DU KYSSER MIG DET SPELAR INGEN ROLL OM DET ÄR ETT PÅGÅENDE UTBROTT ELLER INTE” liksom vem skulle dejta någon efter att man har släppt den bomben ):
Sen undrar jag också om man kan ha herpes simplex typ 1 där nere och munnen samtidigt? Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.07.2020
Hej,
Det känns väldigt ansvarsfullt av dig att du har berättat för henne om att du har herpes, men låt mig påminna dig om det du redan skrev själv - smittan är väldigt vanlig. Och för de allra flesta som är bärare av den så innebär det inte att man har problem av det. Vissa får bara ett utbrott - för att sedan aldrig mer besväras av det, medan andra (ungefär en tredjedel) får återkommande besvär med jämna mellanrum. Ju äldre man blir desto mer lindriga brukar utbrotten vara.
I nuläget finnd det inget sätt att veta om din partner kanske redan är bärare av smittan, väldigt många är det utan att veta om det själva. Men det bästa ni kan göra är att undvika att pussas/kyssas eller ha oralsex då du har ett pågående utbrott. Du har helt rätt i att smittan kan överföras även om man inte har ett pågående utbrott, men risken är betydligt mindre. Med tanke på att inte heller alla får besvärliga utbrott av smittan så tycker jag att du skall ge din partner friheten att själv välja om hen vill utsätta sig för risken. Du har gjort helt rätt i att berätta för hen att du är bärare - och nu får du låta hen bestämma själv hur ni går vidare.
Då du har aktiva utbrott finns det mediciner du kan köpa receptfritt på apoteket som gör att utbrotten blir kortare och lindrigare, och OM du har fler än 6 utbrott inom ett år så skall du vända dig till en läkare. Du kan också ta upp saken med en läkare och fråga vad läkaren har för syn på saken - men jag tror att läkaren kommer att säga samma sak som jag, d.v.s. undvik att kyssas då du har blåsor eller skorv, eller då du känner av symtomen - men då du inte har det så är det upp till dig och din partner hur ni vill göra. Det är inte pest du bär på.
Kram,
Tessi