Aj
13.09.2016
Hej. Jag har under senaste veckan haft riktigt ont i magen där revbenen slutar lite mot vänster sida. Det bränner mest och ibland sticker det som en kniv. Har märkt att det blir väldigt mycket värre när jag dricker alkohol. Kan det vara magsår? Dricker i allmänhet ganska mycket alkohol och har även svalt ganska mycket Extacy senaste året. Har även varit stressad och fått diagnosen panikångest. Skulle vilja be om hjälp men vet inte om jag vågar ifall de vill ta ett drogtest ( eftersom unga inte får så lätt magsår och unga människors magsår ofta är av droger ). Finns det något jag kan göra utan att behöva visa upp mig? Idiotgirl

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.09.2016
Hej.
Det är inte nödvändigtvis magsår som orsakar smärtan. Om din alkoholkonsumtion verkligen är stor så kan det även röra sig om smärtor som härstammar från bukspottskörteln, eller något annat inre organ.
Jag tycker att du skall uppsöka läkare. Om det faktiskt skulle vara så att det är bukspottskörteln som gör ont så är nog ett eventuellt drogtest det minsta av dina problem. Det är helt enkelt så att stor alkoholkonsumtion och/eller droganvändning medför risker för hälsan - det kan knappast komma som en nyhet för dig? Så det du kan göra om du inte vill gå till en läkare är att sluta använda droger och alkohol och hoppas på att dina smärtor är bara en tillfällig sak.
Problemet är kanske främst det att det du nämner i din fråga är att du dricker mycket, använder droger ofta och har ont i magen samt panikångest - men du säger inte ett ord om att du skulle ha en önskan om att bryta med den livsstil du för just nu. För alla andra människor är det antagligen ganska uppenbart att du mår dåligt och behöver hjälp - men många gånger kan man själv vara den sista att förstå eller reagera på det.
Jag tror att du borde tala med någon. Dels en läkare för att utreda vad smärtan beror på. Bara för att smärtorna eventuellt beror på alkoholanvändning betyder ju inte att det inte skulle vara viktigt att kolla upp. Sen kan det ju hända att läkaren frågar om din alkoholanvändning och då tycker jag att du skall vara ärlig. På basen av vad undersökningarna sedan visar så måste du tillsammans med läkaren ta ställning till fortsättningen. Jag tycker också att du borde tala med en psykolog eller liknande för att försöka få ordning på din panikångest och stressen i ditt liv. Du vet säkert själv om att alkohol är ungefär den sämsta tänkbara behandling som finns vis panikångest eftersom det enbart gör problemen värre.
Jag tycker att du skall ringa till hvc och boka en läkartid redan idag, och sedan vill jag att du bestämmer dig för att vara totalt ärlig med läkaren - eftersom det är den enda möjligheten för att hen skall kunna hjälpa dig.
Sköt om dig
Kram
Tessi