åksjuk
28.01.2015
Hej!jag och min klass ska snart åka på "klassresa".Men jag har ett jätte stort problem.Ungefär ett år nu har jag blivit riktigt åksjuk jag kan inte åka långt utan att börja må illa dessutom har jag spyor!.Det är jätte jobbigt.Senaste gången jag åkte buss med min klass höll jag nästan på att kräkas.Vad ska jag göra ska jag säga att jag inte kan åka med?? eller finns det nån medicin? :( giggi

Ungdomsinformatören Liselott svarar
03.02.2015
Hej gigi!
Ingen fara vännen, det finns åksjuketabletter, alltså medicin mot illamående när man åker i något (även kallat åksjuka, rörelsesjuka, sjlsjuka - illamående orsakat av rörelse), som man kan få receptfritt på apoteket. Gå till närmsta apotek och fråga vad de kan rekommendera, det finns flera sorter. Och be dem förklara hur du ska använda dem, till exempel hur länge på förhand du ska ta dem.
Sedan finns det flera tips på hur man ska undvika åksjuka:
- var utvilad före du ska åka
- undvik att äta fet mat före
- försök att fästa blicken långt fram på vägen framför dig eller mot horisonten
- sitt långt fram i bussen; ju närmare den styrande (fram-)axeln man sitter (framhjulen), desto mindre känns det som att det svänger.
- sitt på vänster sida i bussen om vägen är kurvig, alltså närmare mitten av vägen än diket, för bussen svänger mer på vägkanttssidan än mot mittstrecket av vägen.
- luta huvudet inåt i kurvor, så minskas påverkan på örats balansorgan.
- undvik att läsa eller annars titta ner i famnen (tex på telefon eller läsplatta) utan försök att titta ut på vägen så mycket som möjligt
- försök att ha det svalt, inte för hett
- ät och drick lite nu som då, inte massor på en gång (och vräk inte i dig sötsaker och chips och annat som du annars också skulle må illa av ifall du åt för mycket av)
Wikipedia säger: "Om resan tar flera dygn, anpassar sig sinnena efter hand till rörelserna. Då minskar känsligheten för rörelsesjuka. Till sjöss kallas detta att man får "sjöben". Om man anpassat sig väl, kan det kännas som om marken gungar, när man går i land, och de första stegen kan bli som om man vore berusad."
Dessutom har vi förstått att det kan kännas skönt att säga åt tex lärarna att du brukar börja må illa i bil, så då är de också mera beredda ifall du faktiskt skulle behöva spy. Ha också med något att spy i, tex ett par plastpåsar (inte genomskinlig), näsdukar och något gott att dricka på eller halspastiller så att du slipper smaken i munnen. Försök också att distrahera dig, be tex en kompis sitta med dig och leka bil-lekar (så att du tänker på annat men ändå kan titta ut hela tiden genom framfönstret).
Med sådana här rädslor som du har nu, att du ska börja må illa eller spy, så brukar man känna sig bättre och tryggare ju bättre förberedd man är. Och ju mer man oroar sig och är nervös, desto värre brukar det kännas. Men lite åksjuka är inget att missa roliga delar av livet för! Inte när det går att fixa med lite medicin och några knep!
Det blir nog en jättebra klassresa, ska du se!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott