Alzheimers
25.04.2015
Hej! Jag är väldigt orolig. Är alzheimers sjukdom ärftlig? Eller, jag vet ju att den är det, men hur ärftlig? Min farfar hade sjukdomen, och vet inte när han insjuknade men kanske i 75-årsåldern eller något ditåt, han dog iallafall när han var 86. Nu är jag orolig att jag också ska få alzheimers. Är det stor risk? Finns det mer man kan göra än att hålla sig fysiskt och mentalt aktiv för att förhindra eventuellt sjukdomsförlopp?
Åhhhh. Jag vet inte om jag är naiv, men jag skulle få fullständigt panik om jag fick reda på att jag har cancer eller överhuvudtaget var med om någonting som skulle medföra förändring i mitt liv. Till exempel bli blind på ett öga, få en skada som jag bär med mig livet ut, eller vadsomhelst!
Är också orolig att jag ska få cancer i livmodern - min mamma fick cellförändringar där och blev tvungen att operera bort såväl livmoder som äggstockar. Tänk om jag också får det?? Spelar stor östrogenhalt roll? Alltså jag vet inte om jag har mycket östrogen, men jag har ganska "kvinnliga" former, små bröst dock, och mycket fett kring låren (är normalviktig).
Jag vill verkligen inte att något ska hända mig! Tycker man bara hör om sjukdomar överallt, jättemånga opererar bort sina livmödrar och jättemånga får cancer. Usch!!! Blir rädd för livet självt typ. Huamej

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
29.04.2015
Hej Huamej! Du är nu i dina bästa år - njut av toppformen i ditt liv och oroa dej inte för sjukdomar som man sedan kan få med stigande ålder. Du har ju inte ens symtom på de här sjukdomarna! Och du tycks ha långlivat släkte vilket ju är positivt!
Klart största riskfaktorn för Alzheimer och demens är hög ålder. Kvinnorna drabbas mera av demenssjukdomar än män. Men kvinnor har också en högre medelålder - där finns samband. Det finns en arvsfaktor precis som du nämnde. Den som har en demenssjuk förälder löper själv en 2-3 gånger högre risk för att själv också insjukna. Risken ökar ytterligare ifall båda föräldrarna har demens och speciellt ifall de insjuknat före 65 års ålder. Det finns en gen som heter ApoE4. Ifall man har den genen har man 1,5-4 gånger högre risk att insjukna i Alzheimer. Men det finns också personer med genen som inte insjuknar. Ifall man i medelåldern drabbas av högt blodtryck har man 1,5-2 gånger högre risk att drabbas av Alzheimer och demens. Diabetes ökar risken för demens och Alzheimer. Personer med låg utbildning, endast grundskola, har en ökad risk för demens. Här finns det troligen också ett samband med en ohälsosam livsstil bland de lågutbildade.
Forskning har visat att hög utbildning innebär ett skydd mot demens. Det rekommenderas en aktiv fritid med mental stimulering och sociala kontakter. De senaste årens forskning visar att fysisk aktivitet har en skyddande effekt. Sen gäller det att sköta sitt höga blodtryck med medicinering i tid, ifall man drabbas av det.
Jag vet ju inte av många jämnåriga med dej som har opererat bort sin livmoder! Inte många i min ålder heller - jag är på mitt 44. levnadsår... Risken för livmodercancer ökar om man är mycket överviktig, tagit östrogenpreparat under lång tid, aldrig varit gravid eller om man fick sin första mens tidigt eller sin sista mens sent. Det är ovanligt att få livmodercancer innan man fyllt 40 år. Livmoderhalscancer är då vanligare bland kvinnor under 40 år. Viktigt är att sexpartnern sköter sin hygien och att man går på sina papa-provskontroller och att symtom på könssjukdomar sköts om i tid!
Själv tror jag att man i stor mån kan skydda sin hälsa genom att aldrig börja röka.
Med vänlig hälsning,  Annika      barnmorska - hälsovårdare