Blir jag gravid?
18.10.2023
Hej! Jag hade lite kul (hemlig rutan)med min kille i lordags kväll men några timmar efter så fick jag mens. Jag har regelbunden mens. Men jag blir orolig för app som jag har sa att den 16 oktober skulle jag få min mens men jag fick den 15 så en dag tidigt. Hur stor chans är det att jag blir gravid? Vill inte tänka om den här hela tiden.
Är så så orolig/rädd.
Tack för svar! Orolig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.10.2023
Hej,
På basen av det du skriver så behöver du inte oroa dig över graviditet. Så du kan slappna av.
För att man skall bli gravid krävs det att spermierna tar sin in i slidan (genom utlösning eller försats) och sedan orkar simma upp till livmodern/äggledarna. För detta krävs det i de flesta fall att penisen är inuti slidan. Det krävs också att det just då finns en äggcell där som kan bli befruktad. Du skriver att du fick mens några timmar senare vilket innebär att det är osannolikt att du just då skulle ha ägglossning. (Visst händer det att man har ägglossning även under pågående mens, men med tanke på det du skriver i hemliga rutan så behöver du inte oroa dig.)
Kom ihåg att alltid ha en kondom med er om ni har penetrativt sex så behöver ni inte förstöra era dagar med att oroa er.
Kram,
Tessi