Blödning
13.01.2019
Hej!
Ätit samma ppiller i snart två år och har aldrig haft en blödning men nu helt plötsligt kom det kan det göra det efter såpass lång tid? Och varför? Vågar inte göra ett uppehåll då jag är rädd att det ska blöda jättemycket och min hemska mensvärk ska komma tillbaka. Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.01.2019
Hej.
Ja, det kan komma en blödning även efter två år utan. Det betyder inte att någonting är fel och det betyder inte att det nödvändigtvis kommer att göra det i fortsättningen.
Jag tror inte att du skulle blöda stora mängder fast du tog ditt uppehåll, och inte heller att din mensvärk skulle vara brutal, men det är inte heller någonting jag kan garantera.
Orsaken till att du inte har haft blödningar alls under de senaste två åren är sannolikt att den slemhinna som byggs upp i din livmoder är så pass tunn att det inte finns någonting att stöta ut, men inte ens med p-piller är mensen likadan varje gång. Det är ett otroligt komplicerat system.
Huruvida du nu släpper fram din blödning eller väntar tills kartan är slut avgör du givetvis själv, men det är ju med risk för att du kommer att småblöda ända tills du tar nästa paus och då kanske det trots allt skulle vara lättare om livmodern fick bli tömd och att sen börja om? Om du har ätit dina piller nu mer än 21 dagar i sträck så kan du ta dina pillerfria dagar när som helst.
Det är inte en katastrof. Bara ett tecken på att din kropp inte är en maskin.
Kram
Tessi