E-ämnen
03.05.2014
Hej, min kompis påstor att proteinstångar är onyttiga för att de innehåller e-ämnen. Så jag tog en titt och såg inga E-ämnen, vad jag vet.
Men däremot konstiga ord.
Så är dessa onyttigt/e-ämnen?
:
emugleringsmedel
aromer
surhetsreglerande medel
glukossirap
glycerol
tapioka stärkelse
vassleproteinkrisp
isomaltulos
osv
allt är från gainomax protein bar.
Räknande inte upp allt vad som finns i den men iallafall.
Är proteinstångar onyttiga?
Det börjar irritera mig att hon ska gång på gång säga att "ät mat om du ska ha protein mellan dina tävlingar, för nu äter du bara e-ämnen!"
Vi kan ju inte leva uten e-ämnen heller! Godis innehåller ju bara onyttigt med proteinstångar då?
Vad är det jag egentligen äter?
Finns det gömda e-ämnen där?
Trött på e-ämnen

Ungdomsinformatören Liselott svarar
12.05.2014
Hej Trött på e-ämnen!
Tyvärr har din kompis nog alldeles rätt i att du stoppar i dig en massa e-ämnen via proteinstängerna, även om det inte STÅR i innehållsförteckningen att det skulle vara E-ämnen. För se, just i och med att det blivit så mycket negativt snack i media mm om alla skadliga och onödiga E-ämnen, så har tillverkarna slutat skriva ut numrorna, och skriver istället bara samlingsnamnen för dem, alltså till exempel emulgeringsmedel, aromer och surhetsreglerande medel. Vilket på sätt och vis är ännu fräckare, eftersom man då inte ens får veta vilket av alla tex emulgeringsmedel som använts, vilket E-nummer. Vissa av E-ämnena är inte så skadliga utan snarare helt naturliga, som rödbetssaft (färg) eller citronsyra (syrlighet), medan andra är helt konstgjorda. Alla E-ämnen är inte helt undersökta ännu, så man är inte helt säker på vilka skadliga effekter de kan ha på människokroppen på lång sikt.
Vi ska förklara vad alla de ord du listade upp betyder, men fler hittar du om du tex går på Wikipedia och skriver in e-ämnen i sökfönstret där.
Emulgeringsmedel gör att den blandning man har av ingredienser i en deg, smet eller vad det nu är blir jämntjok och inte klumpig.
Så här står det om aromer på wikipedia: "Aromämnen används för att ge smak och även lukt åt livsmedel, samt diverse andra tillämpningar. Aromämnena kännetecknas av att de oftast är flyktiga, samt utgöres av alifatiska eller aromatiska föreningar. Aromämnen kan förekomma i parfymer och mat bland annat. Aromämnen kan delas in i fyra kategorier:
• Naturliga aromämnen, som extraheras direkt ur bär eller frukt etc, genom exempelvis destillation
• Naturidentiska aromämnen, som framställs på kemisk väg, men är identiskt lika de naturliga ämnena i den kemiska strukturen
• Syntetiska eller konstgjorda aromämnen, som är framställda på kemisk väg utan likhet i naturen
• Rökaromer"
Surhetsreglerande medel kan sättas till för att få produkten syrligare eller beskare i smaken, tex just citronsyra.
Glukossirap eller majssirap (äldre benämning stärkelsesirap) är en trögflytande sockerlösning som framställs ur majsstärkelse, ris, vete, potatis eller annan stärkelserik råvara. Glukossirap används i livsmedel bland annat för att öka förmågan att binda vatten och förhindra bildandet av kristaller av sackaros (socker). Ett för det mesta naturligt ämne, med andra ord.
Däremot är glycerin inte naturligt. Propantriol, även känt som glycerin eller glycerol är ett kemiskt ämne. Glycerol är en söt, trögflytande, färg- och luktlös vätska. Propantriol ingår i alla fetter i form av estrar med fettsyror, bland annat i handkräm och andra krämer, tvål (glycerintvål), munvatten och såpvatten för att göra såpbubblor med - och till och med i nitroglycerin.
Tapioka heter också Maniok och är en växt. Den utgör stapelföda för en stor del av jordens befolkning, särskilt i tropikerna. Rotknölarna kan genom tvättning/urlakning förädlas till mjöl eller gryn, och handelsprodukten som då fås brukar kallas tapioka. Den stärkelserika och glutenfria tapiokan används som redning i olika maträtter (typ som man kan lägga vetemjöl eller maisena i en sås).
Vassleprotein är de proteiner från mjölk som blir kvar i vasslen vid ostframställning. Vassleprotein i pulverform marknadsförs som kosttillskott, framför allt som proteintillskott för kroppsbyggare. Krisp är nog bara formen.
Isomaltos är en disackarid, en sockerart.
Så kanske det skulle vara bara bra ifall du faktiskt bytte ut proteinstängerna mot riktig mat istället. Jo, vi vet att reklamen säger att det bara är apor som äter bananer, men de facto kanske bananen nog är nyttigare för dig som återhämtningskick efter träning. Och betydligt billigare!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott