Förstoppning?
07.04.2015
Hej!
Min pojkvän har inte bajsat på 3 veckor, och jag börjar bli så orolig. Jag har förklarat till honom att han måste ta det här på allvar och söka hjälp nu. Men han fattar inte allvaret och söker inte hjälp. Han säger bara att han har trög mage. Men kan man verkligen gå 3 veckor utan att bajsa?

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
09.04.2015
Hej! Du har nog all rätt att vara orolig. Att vara 3 veckor förstoppad är nog verkligen inte bra. Är du helt säker på att så är fallet? Redan efter ett par dagar brukar man få magsmärtor, ont i ryggen och illamående.
Många som har trög mage får hjälp av ändrade kostvanor dvs mera fibrer och mera vätska. Motion rekommenderas också. Det finns receptfritt på apoteket ex Levolac som gör avföringen mjukare.
Ifall han verkligen inte har haft avföring på 3 veckor behöver han använda mikrolavemang. Finns receptfritt på apotek. Ifall han inte får magen att fungera på det sättet bör han vända sig till hvc. Man kan inte vara förstoppad i 3 veckor utan att kroppen tar skada.
Med vänlig hälsning, Annika      barnmorska - hälsovårdare