GAH?
25.03.2016
Nu för sjutton får det räcka!!!
Sedan November har jag haft 12 förkylningar. Var ligger felet.
Första gången började det som maginfluensa (veckan före hade jag sprungit halvmaraton) så jag började fundera på om kroppen behövde återhämta sig och att det helt enkelt var trött. Det höll på i 4 dagar sedan var jag frisk en vecka och så slog maginfluensan till på nytt. Sedan dess har det övergått i långdragna förkylningar. Hinner bli frisk 2 veckor och så har ja något på nytt. Två gånger sedan Januari har jag haft streptokocker grupp G ena gången åt jag en 10 dagars kur med antibiotika. Var även på blodprov som visade zinkbrist. Det har jag nu ätit i 3månader!
Jag är en väldigt aktiv och hälsosam människa, jag tränar nog varje dag. Varierar förståss i intensitet. Inne i veckorna blir det styrkepass på lördag kondition och söndag slappdag med promenad. Jag är normalviktig och min kost tycker jag att är bra. Kan tex skriva dagens intag som exempel
Morgonmål: bananpannkaka (456kcal) 1dl lingon (57kcal) kiwi (56kcal) jordnötter (143kcal) vatten+kosttillskott
TRÄNING: -409 kcal
Lunch: 5st små biffar av gris ytterfile (360kcal) morot (36kcal) tomat (19kcal)
mellanmål: banan (125kcal) kiwi (56kcal) cashew (150kcal)
Middag: 5 surskorpor (100kcal) smör (54kcal) 6 ostskivor (556kcal) vatten
Kvällsmål: kiwi (56kcal) morot (36kcal)
Varierar ju dock men i stort sätt ser det ut såhär för mig. Inte vet jag om det är något fel på kosten? Är det någpt jag inte tål? Oc när jag ville till läkaren för att kolla upp mig så int slipper jag dit. Jag vill verkligen inte vara sjuk hela tiden. Jag jobbar ju dessutom och kan ju int vara bort hela tiden från arbetet GAH!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.04.2016
Hej.
Det skulle ju vara jättekonstigt om jag bara kunde skriva några rader som direkt skulle ge alla svar och lösa alla dina problem, men vi skall försöka fundera på saken.
Att vara sjuk så ofta som du har varit är naturligtvis inte kul. Det är alldeles utmattande att få förkylning efter förkylning och aldrig hinna återhämta sig innan man blir sjuk pånytt. Men kroppen är ju inte en maskin utan en levande sak som tyvärr inte alltid fungerar så som vi själva tycker att den borde göra.
Det känns på ett sätt ganska typiskt att alla dina problem började med två omgångar av magsjuka, eftersom det ofta är så det är. Ofta glömmer man bort hur stor del av vårt immunförsvar som sköts av vår tarm, och om tarmens bakterieflora är i oskick så är människan betydligt mer mottaglig för alla sorters smittor. Så om man är mån om sin hälsa så skall man se till att försöka återställa tarmens goda bakterieflora efter att man har haft magsjuka. Genom att äta probiotika lägger man alltså grunden till sitt immunförsvar vilket förhoppningsvis förhindrar att man skall drabbas av återkommande smittor, inte bara magsjukor.
Det låter ju som om du har stenkoll på vad du äter, men det låter också som om du på något sätt förväntar dig "valuta för pengarna". Som att din kropp bode vara tacksam och frisk eftersom du så noggrannt tänkt igenom vad du sätter i dig. Men för att återgå till det jag sade tidigare så är den inte en maskin. Du har fastnat i en negativ spiral med återkommande infektioner, och jag tror at du borde släppa lite på din hårda koll och lägga huvudfokus på att bli frisk och må bättre - inte på att klara av att träna 6 dagar i veckan.
Försök att fråga dig själv varför du är så noggrann med vad du äter och varför du tränar så mycket? Antagligen är ju svaret att du gör det för att du skall må bra, och för att det känns bra. Men just nu är den trista sanningen den att din kropp är lite trött, och för att den skall må bra och klara av att träna så mycket som du vill göra, så måste den först få återhämta sig. Du måste alltså låta din kropp komma tillbaka till noll-läget för att den sedan skall orka börja träna igen. Just nu är det kanske mer stabilitet och vila den skulle må bra av, och sedan då den har återhämtat sig så kan du försiktigt börja öka på träningen igen. Men försök alltså att komma ihåg att det ju inte är själva träningen som borde vara ditt huvudmål utan att må bra.
Det skulle säkert vara bra om du talade med en näringsterapeut, som kunde gå igenom ditt matschema med dig för att kontrollera att du får i dig tillräckligt. Du är kanske medveten om att kroppens behov kan vara lite annorlunda då man har en aktiv infektion än behoven är annars. Och det är ju bra att det kollades upp ochh uppmärksammades att du hade zinkbrist eftersom det kan vara en stor bidragande faktor till att ditt immunförsvar är nedsatt.
Jag förstår ju att det känns som en paradox att du äter och tränar och därför borde vara i toppskick, men att du hela tiden drabbas av nya infektioner. Därför tror jag att du nu skall ta ett steg tillbaka och minska på träningen tills du mår bättre. Du skriver att du varierar träningen, så jag utgår ifrån att du inte har kört på för fullt medan du varit sjuk. Men det faktum att du ändå uppger att du tränar 6 dagar/vecka låter i mina öron för hårt.
Börj med att minska träningen till 3-4ggr/vecka och fortsätt att försöka få kontakt med en läkare. Jag vet inte vilka blodprov som togs på dig men det skulle kanske finnas orsak att kolla upp dem pånytt i allafall om ett tag. Och som sagt så tror jag att det skulle vara bra om du kunde tala med en näringsterapeut. Dina matvanor är kanske optimala utifrån ett träningsperspektiv, men det är kanske inte den optimala dieten om kroppen är ansträngd och försöker återhämta sig från en infektion.
Som jag sade i början, så är det inte sannolikt att jag genom mitt svar skulle kunna lösa alla dina problem. Men du och din kropp borde ju vara på samma sida i dethär, så försök att vara snälla mot varandra. Lycka till!
Kram
Tessi