Gravid
13.04.2020
Jag har 3 frågor
1. Jag och min pojkvän hade sex med kondom (jag borde fått min mens men den kom inte och det har gått en vecka den har ännu inte kommit) då vi var klara var kondomen brun, varför var den det? Vi hade slidsex.
2. Då han ligger på mej och jag har bena på hans axlar och har sex (med kondom) så tar det jätteont i början, konstigt att förklara men det känns ända in i magen och smärtar medan vi har sex (slidsex), varför gör det så ont? Efter en stund blir det alltid bättre, men ibland tar det så sjukt att vi måste pausa.
3. Kondomen sprack då vi hade sex en gång och då tänkte vi att vi ändå kunde ha sex utan kondom senare på kvällen eftersom jag ändå skulle ta ett akut ppiller sen. Men nu är min mens sen en vecka och den brukar inte vara det, det har gått tre dagar sedan vi hade utan och idag tar jag pillret. Det rinner vätska ur mitt underliv lite då och då som inte luktar normalt och det har nästan ingen färg och mest rinnande. Vad ska jag göra, kan jag vara gravid? Jag behöver hjälp nuuuuuuuu.
Alla frågorna är enskillda händelser Nervös

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.04.2020
Hej,
Jag gissar att det bruna på kondomen var blod. Blodet som kommer ur livmodern då man har mens/mellanblödningar/flytningar är inte alltid klarrött utan kan vara mörkare till färgen utan att det betyder att någonting är fel.
Smärtan du känner i magen då ni har sex i den ställningen beror antagligen på att hans penis stöter mot livmodern/livmodertappen. Speviellt om man har mens eller om det är nära mens/ägglossning så är hela livmodern ofta känsligare och då kan det göra ont om penisen kommer åt längre in. Men det är inte farligt och om det känns okej att fortsätta efter ett tag så är det okej att göra det.
Som jag förstår det på basen av det du skriver så är din mens nu en vecka sen - och det var igår (måndag) 3 dagar sedan ni hade oskyddat sex - och du skall ta akut p-pillret idag? Det finns många saker jag borde fråga dig för att bättre kunna svara på din fråga, men jag skall försöka iaf.
I sig är det inte konstigt att mensen är sen. Om du tidigare har tagit akut p-piller så kan de en tid framöver påverka mensen och göra den mer oregelbunden. Man skall ALLTID göra ett graviditetstest 3 veckor efter att man tagit ett akut p-piller för att vara helt säker på att man inte är gravid. Eftersom dessa piller inte ger ett 100% skydd.
Akut p-pillren fungerar endast om de tas innan ägglossningen. Så om ägglossningen redan har skett, eller om ägget redan blivit befruktat så kan inte pillren påverka saken. Eftersom din mens nu är över en vecka sen så tycker jag att du skall testa dig - och sedan skall du i vilket fall som helst testa dig på nytt om tre veckor. Akut p-piller skall endast användas i nödfall, så om det känns krångligt med kondom så kanske det skulle vara en idé att istället börja äta p-piller eller få något annat skydd som är "lättare" än kondom?
Du skriver att du har mer flytningar än normalt och att de luktar annorlunda. Var detta första gången ni hade helt oskyddat sex? D.v.s. var det första gången din kille fick utlösning i dig? Sperma innehåller ämnen som är ganska irriterande för slidan. Spermans pH-värde är basiskt medan slidans pH-värde är surt - så det är ganska normalt att det kan ge upphov till både flytningar och främmande lukt - speciellt om kroppen är ovan vid det. Med tiden brukar slidan vänja sig - men det är helt klart viktigare att man tvättar sig alltid efter sex om man har oskyddat sex just för att sperman är så "irriterande". Slidan är dock ganska bra på att sköta om sig själv - och jag tror att det är precis det den håller på med just nu. Den producerar mer flytningar för att få bort orenheter. Men OM symtomen skulle bli värre, om lukten blir värre eller om du får klåda/sveda så får man fundera vidare över saken. (svampinfektioner är också ganska vanliga då man börjar ha oskyddat sex). Mitt råd är att ta det lugnt och följa med. Flytningarna är helt normala med tanke på sammanhanget.
Här kommer en sammanfattning:
• använd kondom eller kontakta preventivrådgivningen för att få ett annat preventivmedel.
• testa dig för graviditet, testa dig på nytt efter 3 veckor.
• tvätta dig/er både före och efter sex.
Kram
Tessi