Hur bli av med "ätstörning"?
02.06.2016
Hejsan! Det känns som att den här frågan kommer bli väldigt lång för jag har så mycket funderingar och tankar.
Grejen är den att jag så länge jag kan minnas har haft ett ohälsosamt förhållande till mat. Dels har jag alltid tänkt på kalorier osv, men även om jag har tänkt att shit va mycket kalorier det är i den här bullen eller något så har jag ändå ätit den och sedan efteråt mått dåligt. Jag har kommit fram till att jag har en ätstörning och jag mår dåligt på grund av all hets kring mat, men jag har aldrig sagt något åt någon för det känns som att ingen tar en hetsätstörning (BED) på allvar... :( Det känns som att folk inte tänker på just hetsätning som något speciellt eller att oroa sig för så jag vet inte vad jag ska göra...
Jag skäms så mycket då jag äter. Så så så mycket. Och då äter jag inte typ en liten påse chips och mår dåligt över det, jag äter tex fyra croissanter och två munkar på samma gång, och det är ju verkligen inte normalt... Ett tag åt jag så mycket på en gång så då jag skulle ha "lördagsgodis" (även om jag varje dag åt tex flera munkar) så räckte inte en stor chipspåse, utan jag köpte till exempel en chokladplatta till och hade inga som helst problem med att dra i mig på en kort stund. En annan sak som bör nämnas är att jag äter allt detta i smyg vilket gör att skammen blir ännu värre... En till sak som inte är så kul är att jag ibland så så så gärna skulle vilja tex spy upp det jag ätit men eftersom jag har spyfobi är jag för svag för att göra mig av med det jag ätit. :(
Så till själva frågan... Vad kan jag själv försöka göra för att inte behöva gå omkring och helatiden tänka på att oj vad skulle jag kunna äta nu (tex att hmm ska jag gå till butiken och köpa chips, godis eller glass?)? Och överlag sluta må dåligt och känna sjuklig skam över ätande? Jag vill absolut inte berätta åt någon om detta eller fysiskt "söka hjälp" för det känns som om att folk skulle skratta åt mig och jag vill inte ha en sådan extra stressfaktor i livet. Största orsaken till att jag vill ändra mig är att jag mår både psykiskt och fysiskt dåligt. Mest är det psyket som tar stryk och jag hatar vad jag gör mot min kropp. Jag vill ta bättre hand om min kropp men jag har ingen aning om hur jag ska kunna få slut på det här sjuka beteendet.
Nu blev den här frågan väldigt lång och virrig, har säkert lämnat bort mycket som jag hade tänkt skriva men nåja tack på förhand för svar. ativeadi
Camilla Pitkanen3

Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
08.06.2016
Hej på dej!
Tack för din beskrivning av din situation. Jag tycker inte att det du skriver är virrigt på något sätt utan det ger mig en bra bild av hur virrigt allt detta måste kännas för dig att uppleva. Du har nämligen så rätt i det du skriver: All denna hets kring mat och matintag som existerar överallt runtomkring oss får oss att må jättedåligt. Varenda en av oss reagerar på det i alla fall på något sätt. Det är just denna snedvridna bild av perfekta kroppar som får oss att tro att vi vill gå ner i vikt och vips så har man precis som du, utvecklat ett ohälsosamt förhållande till mat.
Det är viktigt att veta varför du hetsäter. Många hetsäter därför att de vill banta men säkert lika många inser inte att de äter väldigt fel. Man kanske lämnar bort någon stor näringsgrupp helt ur sin kost.
Resultatet blir då att din kropp vrålar efter rätt typ av näring och då måste detta behov tillfredsställas snabbt och då hetsäter man. Du måste äta mer än vad du vanligtvis gör och välja mat från alla näringsgrupper. Du ska äta ofta men små portioner och helst ska det vara ca 3-4 timmar mellan måltiderna. Om du följer ett sådant schema så blir du inte sådär otroligt hungrig som hetsätandet ofta är relaterat till. Du frågar vad du själv kan göra för att motverka dina tankar på att äta och för att slippa skämmas över ditt beteende. Det här är vad jag skulle föreslå att du börjar med. Försök i lugn och ro besvara dessa frågor som handlar om dina känslor t.ex. genom att skriva ner svaret på dem:
Hetsätning är nämligen starkt sammankopplat med dina känslor.
- Har du lätt för att berätta vad du känner i olika situationer?
- Kan du ge namn åt alla dina känslor du har i olika situationer?
- Får du skuldkänslor när du känner av dina negativa känslor?
- Visar du bara upp positiva känslor när du är tillsammans med andra?
- Hur ofta tänker du ”Varför känner jag så här?”
- Händer det sig att du handlar mot dina känslor?
- Vilka motgångar i det vardagliga livet anser du själv att är jobbiga att hantera för dig?
- Skriv ner tre alternativ på vad du kunde göra istället när tankarna på att hetsäta kommer!
Efter att ha svarat på dessa ovannämnda frågor, ställ dig slutligen denna fråga:
- Varför tror du att du hetsäter?
Att besvara dessa frågor är en bra början på vägen att bli fri från en
hetsätning. Sedan skulle jag gärna rekommendera självhjälpsboken
"Irti ahminnasta - Kohti tasapainoista suhdetta ruokaan" som även borde finnas på svenska och heter då "Bli fri från hetsätning".
Författare är Anna Keski-Rahkonen, Katarina Meskanen och Minna Nalbantoglu. Du kunde fråga på biblioteket på din hemort eller be dem beställa den.
Lycka till och ta hand om dig.
Hälsar Camilla