”Innåtvända bröstvårtår”
26.01.2019
Jag har en fråga om bröst. Jag har ”streck” på mina bröst det ser ut som stretch marks men kan man ha det på brösten och kommer dom försvinna? ?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.02.2019
Hej.
Ja, man kan ha hudbristningar var som helst på kroppen. Det vanligaste är att de dyker upp på de ställena på kroppen som ändrar snabbast under puberteten, d.v.s. låren, höfterna, skinkorna och brösten. Hudbristningar uppstår t.ex. då man ökar i vikt eller musklerna utvecklas snabbt och ökar i storlek snabbare än vad huden hinner med. Hudbristningarna ser till en början ut som röd-lila sträck, men med tiden bleknar de.
Hudbristningarna försvinner inte helt, men efter att de har bleknat så syns de oftast inte lika bra. Det finns inte speciellt mycket man kan göra för att förhindra att de uppstår utan är en väldigt vanlig del av pubertetsutvecklingen - både för killar och tjejer.
Ta ingen stress över dina bristningar, du är fin precis som du är.
Kram
Tessi