Johannesört
06.01.2016
Hej! Jag undrar vad johannesört är. Har hört att det ska vara bra mot ångest, stämmer det? Hur får man tag på detta (recept??) och finns det några biverkningar? Är det vanligt att folk använder johannesört nu eller har det alltid varit så?
Som jag har uppfattat det så är det naturmedicin som gör att man mår bättre - och det låter ju helt otroligt bra. :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.01.2016
Hej.
Ja, Johannesört har under långa tider använts för att behandla nedstämdhet, ångest och lindrig depression. Man får köpa det i naturkostaffärer utan recept. I vissa länder skrivs recept ut av läkare, men här i Finland är det främst inom alternativmedicin som den används, och därför är inte heller verkningarna och biverkningarna lika väl dokumenterade här.
Det man bör komma ihåg om man planerar att testa johannesört är att det kan påverka upptagningen av andra mediciner i kroppen, t.ex. p-piller. Så om man använder p-piller så lönar det sig säkert att tala med en läkare först. Det är helt naturligt att livet består av bättre och sämre perioder, men bara för att man har en sämre period så betyder det inte nödvändigtvis att man behöver behandlas eller att mediciner är svaret.
Om man upplever att man är nedstämd och känner att man behöver hjälp med det så rekommenderar jag att man i första hand skall tala med någon, t.ex. sin skolhälsovårdare eller kurator. Vid behov kan de skicka dig  vidare till en psykolog, psyk.sjukskötare eller samtalsterapeut. Ibland kan man behöva mediciner en period för att lyfta upp en ur det värsta mörkret, men det är jätteviktigt att komma ihåg att det inte finns någonting sånt som "lyckopiller". Inga piller tar bort orsaken till att man är nere eller nödvändigtvis ens känslan av hopplöshet om man inte hjälper till själv. Mediciner kan vara bra, men för att de skall fungera så bra som möjligt skall de användas i kombination med nån annan form av vård, t.ex. samtalshjälp.
Börja med att gå och tala med någon, så kan ni tillsammans fundera över vart du skall vända dig efter det.
Kram
Tessi