Känslig mage
11.02.2016
Hej!
Jag är en tjej på 20 år som har en känslig mage. Det är som att det skulle hänga ihop med det psykiska på något vis. Är jag stressad får jag ont i magen, är jag nervös får jag ont i magen, är jag rädd, har mycket på gång, överanalyserar, ja till och med om jag är kär.... Ni fattar. Förut har jag bara tänkt att det är någonting jag måste acceptera, men på sistone har det ställt till det för mig. Undrar nu om ni har några tips på vad man kan göra för att bli av med det här?
Tack på förhand!

Ungdomsinformatören Sanna svarar
12.02.2016
Hejsan, Först vill jag säga att du ska veta att du är långt ifrån ensam, du är i gott sällskap. Man ska inte bara behöva acceptera det utan man kan faktiskt få hjälp.
Men du har alldelse rätt i att det hänger ihop med det psykiska. Om man är nervös eller stressad, eller har jättebråttom, jaaa då börjar magen krångla, den blir lös eller så får man förstoppning, eller gaser. Jättetrist och jättevanligt. Det finns nog en hel del man kan göra, går du till en hälsokostaffär eller ett apotek får du säkert massor med tips. Det kan vara skönt att veta att man har något medel att ta in som förebyggande, ibland kan det hjälpa att man vet att det finns i väskan, man behöver inte ens ta fram det :)
Om du förklarar dina besvär kan de säkert hjälpa både på Apotek och Hälsokostaffär.
Det första jag tycker du ska göra är att fundera över om dina besvär har att göra med något du äter. Kanske ligger det någon matallergi bakom dina besvär, det ska du ta reda på allra först. Sen om det visar sig att du inte har något sådant så ska du ge akt på om du ändå verkar reagera på vissa livsmedel. Många kan tex reagera på surbröd eller produkter med råg fast man egentligen inte är glutenintolerant. Men det finns ju en hel massa olika matalleriger så det kan vara bra att boka en tid till Hvc för att ta olika tester.
Sen är det ju viktigt att man försöker att inte stressa, inte jaga upp sig osv det är ju inte så enkelt alltid men man kan ju försöka.
Men mitt bästa råd är att du söker hjälp på Hälsokostaffären eller Apoteket, de har många medel som kan hjälpa.
Hoppas du får hjälp, jag vet exakt vad du mera, jag har mellan varven samma sak.
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna