knöl
15.04.2015
Hej! Det är så att jag har märkt att jag har en liten knöl mellan hakan och halsen. Jag googlade på det och hittade att den kan vara en lymfkörtel och att det är något som alla har. Men jag är lite orolig för tycker att det är konstigt att jag först nu märker att man har en sån. Eller kan det vara något annat? Vill veta så att jag inte oroar mig i onödan.? aamenjagveetinte

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
17.04.2015
Hejsan Aamenjagveetinte! Du beskriver lite oklart för mej var du har hittat knölen... Mellan hakan och halsen är rätt stort område för mej...
Men om du menar under käkbenet och liksom i området där man kan ha dubbelhaka - så kan du det faktum ha hittat en lymfkörtel. Du kan googla bilder på lymfkörtlar så hittar du nog bilder på var lymfkörtlarna finns på vår kropp. Den finns alltid där i riskornsstorlek men vid virus- och bakterieangrepp börjat antikroppar utsöndras och den ökar i storlek mot en ärta. Ifall man ofta påtar och rör vid den kan den riktigt svälla till - så känn på den högst en gång i veckan så du märker att den sakta minskar i storlek. Den kan nog kännas i flera veckor, kan vara lite ömt och sjukt. Ofta är det så att lymfkörtlar i närheten där man är sjuk sväller till. Dvs om du har en på halsen kan du ha haft halsfluss eller förkylning troligen som orsakat det här. Ifall lymfkörteln svullnar upp till en diameter på 2 cm rekommenderas det att man visar åt sjukskötare/läkare.
Ifall knölen är väldigt ytligt kan det ju också vara en inflammerad hårsäckskörtel du har hittat. De ser mer ut som finnar.
Ifall du har haft ett virus eller någon bakteriell infektion som du vet av så behöver du inte oroa dej.
Med vänlig hälsning,  Annika       barnmorska - hälsovårdare