Knöl
23.06.2016
Märkte idag att jag har en knöl snett neråt bakom högra örat. Den är kanske 1 cm i diameter, ock gör ont när man trycker på den. Är det en muskelknuta eller borde jag vara orolig? Lulu

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.06.2016
Hej.
Jag kan ju inte uttala mig med 100% säkerhet eftersom jag inte vet hur knutan ser ut/ känns, men min gissning är att det är en förstorad lymfkörtel. Lymfkörtlarna finns på många olika ställen på kroppen, och deras uppgift är att sköta om vårt immunförsvar. Ibland vet man inte ens om att man har haft någon förkylning eller liknande, men lymfkörtlarna kan bli förstorade ändå.
Normalt kan de vara förstorade några veckor - men ibland längre. Jag tycker att du skall följa med situationen, men försök ändå undvika att klämma på knutan eftersom den då kan bli irriterad av det. Känn efter typ med 2-3 dagars mellanrum om den är där, och om den inte skulle gå över på 1-2 månader så kan du tala med din hälsovårdare eller en läkare på hvc om saken, men oftast försviner de av sig själv och är helt ofarliga.
Om jag nu helt har missförstått saken, och knölen sitter i huden och inte alls under huden som jag föreställer mig så kan du ju försöka följa med situationen ändå - och blir det inte bättre så talar du med nån på hvc. Men min gissning är att det kommer att bli bra av sig själv.
Kram
Tessi