KRISAR
10.06.2014
Det krisar. Alltså varför varför varför ska mat finnas? ja, jag vet man mste äta men jag vill inte. den ger mej sån ångest så jag dööör. mitt mål är att gå ner 30 kg men hur ska jag klara det? men såhär kan jag inte leva länge till.. all mat jag stoppar i mej gör att jag känner mej som om jag skulle svälla upp till en stor jävla ballong. fyyy. dessutom har jag börjat skära mig de gånger jag äter för mycket. vad ska jag ta mej till??? ÅNGEST.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
Sjukskötaren Ira svarar
24.06.2014
Hej!
Vi har skickat din fråga till Ira och Rasmus, svar är på kommande vännen, håll ut!
Stoooooooooooooooooooooooooooooooooooooor kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam!!!!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej igen!
Har påminnt Ira igen - Rasmus är på semester - och hoppashoppashoppas att svar kommer snaaaart! Vi tänker på dig och skickar all styrka vi kan! <3 <3 <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och Storasyster-sommarjobbaren Angelica
Hej vännen! NUUU har du fått svar från underbara Ira. KRAMAR ännu i massor, skulle såååå hoppas att du känner dig ens lite lite lite bättre nu. Ditt svar kommer här:
Hej!
Oj vad dåligt du måste må, vad bra att du har skrivit hit!
Som du säger, man måste äta. Där kan vi börja, man kommer inte under,
över eller runt den sanningen. Vår kropp styrs av otaliga organ,
mekanismer och celler och helheten måste få energi. När mat och ätande
blir en orsakare av ångest, handlar det sällan om själva maten
egentligen, utan det blir ett utlopp. Jag undrar vilka känslor och
tankar inom dig gör att du känner så stark ångest kopplad till ätandet
för att inte tala om att du skadar dig själv för att du har ätit det
du upplever vara för mycket? Är det osäkerhet, kroppsmissnöje,
ensamhet..?
Jag vill inte ta ställning till din önskan om viktnedgång, eftersom
jag inte har någon aning om ditt fysiska tillstånd. Det jag kan säga
är att jag vårdar personer med allt från undervikt till betydande
övervikt, och aldrig någonsin rekommenderar jag någon diet!
Riktlinjerna är de samma simpla riktlinjerna för alla: 5 måltider per
dag, absolut inte bara sallader och soppor som varmrätt, utan två
varma måltider av vilka den andra kan vara en matig sallad. Det är
klart att till maten är det bra med grönsaker, frukter och bär, men
kroppen behöver mer. Det mest typiska misstaget folk gör, är att man
försöker äta minimala mängder, för att sen i något skede "braka loss"
och frossa. Det är en mycket naturlig reaktion då kroppen svälter.
Därför är det ytterst viktigt att se till att man äter tillräckligt
och tillräckligt ofta.
Jag blir oroad över dig då jag läser din text, och vill absolut
rekommendera att du talar med någon professionell om dina tankar,
funderingar och vad ångesten har drivit dig till att göra. Det är inte
normalt att man känner behov att skära sig efter att ha ätit, och
detta säger jag inte för att på något sätt påstå att du är onormal,
utan 100% för att jag hoppas att du inser att du inte skall behöva må
såhär dåligt och vara ensam med ditt illamående!
-Ira