Lös mage
03.03.2022
Heej, min mage är lös och det är jobbigt i skolan för det känns som jag kommer att skita ner mig hela tiden, måste typ trycka ihop skinkorna för att det inte ska komma ut, skit jobbit, snälla kom med bra tips för att få det att sluta! Hjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.03.2022
Hej,
Jag förstår att det är jobbigt. Speciellt med tanke på att det är någonting som känns så "förbjudet" att tala om. Men det finns nog hjälp att få.
Börja med att fundera på om det är så hela tiden eller om det bara har varit så en kortare period. Märker du själv någon skillnad beroende på vad du äter eller dricker? Jag tycker att du skall börja med att gå till skolhälsovårdaren så kan ni tillsammans fundera på olika orsaker. Det finns också vissa laboratorieprov som man borde ta för att utesluta t.ex. laktosintolerans och celiaki (glutenintolerans). Om man inte skulle hitta någonting i laboratorieproven så tycker jag att du skall boka tid till en läkare som kan fortsätta utredningarna. Det finns t.ex. olika inflammationer man kan ha i tarmen som kan ge de symtom du beskriver - men det är helt omöjligt att veta utan en undersökning.
Så börja med att gå till skolhälsovården så får ni ta det därifrån. Om det har pågått en längre tid är det viktigt att du får hjälp, eftersom magproblem ofta påverkar humöret och gör en trött och nedstämd. Det skall inte behöva vara så.
Kram,
Tessi