lyckas inte spy pånytt
23.07.2014
Jag som aldrig lyckas spy å hatar mat!
Int ennu har ja lyckats, har försökt två gånger när jag hade ätit här hemma. Jag får upp det i halden men inte längre hur skall jag lyckas?
Angelica
Praktikant vid Decibel Angelica svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
25.07.2014
Hej!
Det låter på din fråga som om du har skrivit hit tidigare, men vi hittar inte den... Den som skrev den här frågan har åtminstone väldigt liknande problematik som du, om det inte är den frågan som du skrivit. Läs den först och läs svaren också hur som helst! <3
Precis som vi skrev i det svaret så är det inte meningen att du ska lyckas spy. Kroppen vill inte spy "i onödan", vi spyr bara när vi fått i oss något som gör kroppen illa. Tex när vi druckit för mycket alkohol så spyr vi för att få ut giftet ur kroppen, eller när vi ätit något som blivit dåligt. Kroppen fungerar så bra på det sättet, vi spyr bara när vi verkligen behöver. Alltså när något hamnat i magsäcken som inte hör hemma där. Då stöter kroppen ut det och kräkreflexerna sätter i gång på egen hand, vi ska inte behöva hjälpa till.
Så snälla, sluta försöka. Du är värd så mycket mer än så. Du behöver hjälp för att kämpa emot de här tankarna på att du vill spy när du ätit, istället för att spy för att du har så mycket ångest (eller vilka känslor du nu känner). Du skriver inget om varför du hatar mat så mycket, om det är för att du vill gå ner i vikt eller om det är för att du börjar må fysiskt dåligt av mat eller... Hur det än är så behöver du mer hjälp än det du får nu. Det är inte tänkt att vi ska må dåligt efter att vi har ätit, det är meningen att vi ska njuta av mat. Och det finns människor som kan hjälpa dig att nå dit.
Bara det att du går omkring och försöker spy, kontinuerligt, gör oss riktigt oroliga. Därför tycker vi nu att du genast ska skicka iväg ett mejl till Fredrikakliniken på atpoli[at]jakobstad.fi. Eller ring (06)*786 111 eller till gsm 050 436 7468. Snälla? De KAN hjälpa dig, och de vill hjälpa dig, och de har den kunskap och livserfarenhet du behöver just nu. För vet du vad, oavsett om du inser det själv eller inte så behöver du inte ha det så här, och du behöver diskutera maten med någon som vet vad hen pratar om. Du behöver komma åt roten till ångesten eller självhatet eller kroppskomplexen eller vad det nu är du måste gå omkring och dras med, vännen.
Hör jättegärna av dig igen och berätta hur det går <3
hälsar ungdomsinformatören Sanna och sommarjobbare/storasyster Angelica